• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ویروس کرونا از جنگ بیولوژیکی تا قبضه بازار دارو

 ویروس کرونا از جنگ  بیولوژیکی تا قبضه  بازار دارو

طبیعی است بروز هر بحران جدیدی در دنیا فرضیه ها ، نظرات و تفاسیر مختلفی به دنبال  دارد.

بدون شک ویروس کرونا و شیوع آن در جهان نیز از این قاعده مستثنا نیست و مطلب خوبی برای ارائه نظرات مختلف، تفاسیر و نتیجه گیری هاست اما برخی نظریه ها مانند جنگ بیولوژیک درباره این بحران به شدت قوت گرفته و سخن گفتن درباره آن روز به روز در حال افزایش است.

پیش از این به نتایج تحقیقات " فرانسیس پل " کارشناس سلاح های بیولوژیک امریکا اشاره کردیم که می گوید ویروس کرونا از زیر مجموعه ویروس های موسوم به "مزدوران بیولوژیک " است که در قالب فعالیت های جنگ بیولوژیکی جهش می یابد.

وی هم چنین افزود: ویروس هایی مانند انتراکس ، میرس و سارس در ازمایشگاههای دانشگاه کارولینای شمالی تولید شده است به گونه ای که آزمایش ها و تحقیقاتی بر روی این ویروس ها یا سلاح های بیولوژیک در آزمایشگاه هایی به نام " سطح سلامت بیولوژیکی " به ویژه سطح 4 انجام می شود. شایان ذکر است امریکا 12 آزمایشگاه در سطح سلامت بیولوژک چهارم در اختیار دارد.

با توجه به این نتایج می توان با کمی اطمینان و قطعیت گفت، اصطلاح جنگ بیولوژیک به شدت درباره ویروس کرونا مطرح است که البته نتیجه چند تحلیل و مقاله نیست بلکه اظهارات رسمی چند روز گذشته مقامات چینی از جمله " جیاو لی جان " سخنگوی وزات خارجه چین و متهم کردن آمریکا به ساخت ویروس کرونا و انتقال ان به شهر ووهان توسط ارتش آمریکا بدان قعطیت داده است.

برخی می گویند چین برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی خود در مهار این ویروس ،از زمان پیدایش آن ،آمریکا را به تولید آن متهم کرده اما اگر این مساله صحت داشت آمریکا به راحتی می توانست با پژوهش های علمی تاکید کند که منبع این ویروس عوامل طبیعی و دلیل بروز آن نیز خفاش ها هستند درست مانند اولین نظریه هایی که درباره این ویروس ارائه شد افزون بر آن این مزدور بیولوژیک یا ویروس دارای کارکردهایی است که می توان در آزمایشگاهها با جهش دادن ویروس بدان افزود.

درباره ویروس کرونا باید گفت این ویروس با توجه به اینکه از نسل ویروس سارس است دارای کارکردهای بیشتری است و بسیاری از کارشناسان و دانشمندان اتفاق نظر دارند این ویروس را می توان سلاح تهاجمی بیولوژیکی دانست اما اگر خفاش موجب پیدایش ویروس کروناست پس چرا در کشورهایی که سوپ خفاش یکی از وعده های اصلی غذائی است ،شیوع نیافته است ؟

گفتنی است این ویروس ها از دهه شصت در راستای جنگ بیولوژیکی امریکا با اهداف سیاسی ، اجتماعی و هم چنین اقتصادی تولید شده است و بعد اقتصادی در نظریه جنگ بیولوژیکی ویروس کرونا کاملا پررنگ است.

در این راستا می توان به تلاش های امریکا برای انحصاری کردن نتایج تحقیقات شرکت های پزشکی آلمانی برای تولید واکسن ویروس کرونا اشاره کرد به گونه ای که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، شرکت المانی "کیور فک " را تحت فشار قرار داده تا نتیجه تلاش هایش برای تولید واکسن را به نام آنها کند .

گزارش ها حاکی است فشارهای امریکا نه فقط برای انحصاری کردن دارو بلکه برای جلوگیری از دست یافتن این شرکت ها به واکسن و اجرای طرح انحصاری داروست که احتمالا واشنگتن آن را اعلام کند و بتواند به گونه ای سرنوشت صدها میلیون نفر در جهان را در دست گرفته و از دولت هایی که برای مهار این ویروس شدیدا به واکسن نیاز دارند، باج خواهی کند.

بنابراین، بر اساس نظریه ترور بیولوژیکی که فرانسیس پول آن را توضیح داده و سلاحش در آزمایشگاههای امریکایی با نظارت فرماندهان پزشکی ارتش آمریکا و همکاری مرکز دارو و غذای آمریکا و مرکز پیشگیری ومبارزه با بیماری ها تولید می شود، جنگ کنونی ،جنگی بیولوژیکی با ابعادی اقتصادی سیاسی است و همه آنها نیز زیر نظر مجموعه ای فعالیت می کنند که اداره سیاست امریکا را با شرکت های تسلیحاتی (چه نظامی یا بیولوژیک ) و شرکت های دارویی بر عهده دارد.

  پربازدید ترین