• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعتراض ها به تبعیض درباره تست کرونا در آمریکا

اعتراض ها به تبعیض  درباره تست کرونا در آمریکا

تبعیض میان افراد مشهوری که به‌راحتی و به‌سرعت نتیجه آزمایش ابتلای آنها به ویروس کرونا مشخص می‌شود و شهروندانی که در صف انتظار هستند و یا از این آزمایش محروم می‌شوند، باعث اعتراضات در جامعه آمریکا شده است.

کمبود کیت‌های آزمایش ویروس جدید «کرونا» که از همان ابتدای روزهای ورود این ویروس به آمریکا مشکلاتی را ایجاد و انتقاداتی را برانگیخته بود، اکنون و با تبعیض‌های صورت‌گرفته میان افرد مشهور و شهروندان عادی، به موضوعی جنجالی در ایالات متحده تبدیل شده است.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت درحالیکه برخی از سیاستمداران، سلبریتی‌ها و ورزشکاران معروف آمریکایی به ویروس «کووید 19» مبتلا شده‌اند و این فهرست روز به روز در حال طولانی‌شدن است، اما موضوع «دسترسی» این افراد به آزمایش ویروس جدید کرونا در مقایسه با شهروندان عادی، علامت سؤال بزرگی را ایجاد کرده است.

در توجیه این رفتار، برخی از این افراد مشهور می‌گویند احساس بیماری می‌کنند و دلیل قانع‌کننده‌ای برای آزمایش کرونا دارند. برخی دیگر از افراد نیز می‌گویند آنهایی که به این ویروس مبتلا شده‌اند و خود را قرنطینه کرده‌اند به الگوهای مناسبی برای جامعه محسوب می‌شوند.

نیویورک‌تایمز اما نوشته است، درحالی‌که آزمایش ابتلا به کرونا در آمریکا با محدودیت روبرو است و کمبود اقلام پزشکی و کیت‌های تشخیص ویروس «کووید 19» باعث شده کادر درمانی و بسیاری از افرادی که بیمار هستند، قادر به تشخیص ابتلای خود به کرونا نباشند، برخی از این افراد مشهور بدون اینکه علائمی از بیماری داشته باشند و یا با افرادی که مبتلا به کرونا هستند در ارتباط بوده باشند، به آزمایش این ویروس دسترسی دارند.  

ترجیح افراد مشهور بر عادی و درمان گزینشی باعث به وجود آمدن مباحثه‌هایی در جامعه آمریکا شده است تا جایی که این بحث‌ها به کاخ سفید نیز کشیده شده است. خبرنگاری از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه (دیروز) در کاخ سفید، درباره موضوع پرسید: «به‌نظر می‌رسد آنهایی که روابط خوبی دارند در صف اول هستند». ترامپ نیز گفت:« باید از خودشان سؤال کنی. شاید این داستان زندگی باشد. این اتفاق اغلب رخ نمی‌دهد. من متوجه شده‌ام در بعضی جاها، برخی افراد تقریباً سریع مورد آزمایش قرار می‌گیرند».

صداها در جامعه آمریکا از این تبعیض پس از آن بالا گرفت که تیم بسکتبال «بروکلین نتس» اعلام کرد چهار نفر از بازیکنان این تیم از جمله «کوین دورانت» که از مشهورترین بازیکنان شاغل در لیگ بسکتبال آمریکاست، به کرونا مبتلا شده‌ است. پس از اعلام این خبر «بیل دی بلازیو» شهردار نیویورک در توئیتر نوشت: «ما برای آنها بهبودی سریع را آرزو می‌کنیم اما با تمام احترام، در حالی که افراد بسیار ناخوش در انتظار آزمایش کووید 19 هستند، یک تیم کامل "ان بی ای" نباید مورد آزمایش قرار بگیرد. آزمایش باید برای بیماران باشد نه ثروتمندان».

  پربازدید ترین