• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا متهم به شیوع کرونا در چین!

 جهان اگر به همین منوال پیش می رفت، تا چند سال دیگر چین از لحاظ اقتصادی آمریکا را در می نوردید، ایتالیا، اروپایی ها را از آمریکا دور می کرد و ایران از لحاظ سیاسی، بیشتر کشورهای جهان سومی و حتی متوسط را علیه آمریکا می شوراند.

در حالیکه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از سیصد هزار نفر گذشته و آمار فوتی ها به بیش از سیزده هزار نفر رسیده است، چینی ها آمریکا را به شیوع ویروس کرونا متهم کرده اعلام داشتند که ممکن است ارتش آمریکا اپیدمی ویروس کرونا را به ووهان آورده باشد.
"ژائو لی جیان" سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتی خطاب به آمریکا نوشت: شفاف باشید، اطلاعات خود را در اختیار عموم قرار دهید آمریکا یک توضیح به ما بدهکار است.
پیش از این نیز شماری از رسانه های چین از احتمال دست داشتن آمریکا در شیوع ویروس کرونا در ووهان خبر داده بودند با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه چین به صورت رسمی واشنگتن را به دست داشتن در این موضوع متهم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه چین آمریکا را فاقد شفافیت عنوان کرد و در ادامه توییت خود نوشت: کرونا چه زمانی در آمریکا شروع شد؟ چند نفر آلوده هستند؟ در کدام بیمارستان ها هستند؟ ممکن است ارتش آمریکا این بیماری همه گیر را به ووهان آورده باشد. شفاف باشید! داده های خود را عمومی کنید! ایالات متحده توضیحی به ما مدیون است.
اظهارات ژائو در حالی است که «گنگ شوانگ» دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین نیز انتقاد برخی مقامات آمریکا از تلاش های چین برای کنترل شیوع ویروس کرونا را محکوم کرد و گفت: امیدواریم برخی مقامات آمریکا در این مقطع به جای انتقاد از چین، تلاش های خود را بر مقابله با بیماری و سوق دادن همکاری بین المللی متمرکز کنند.
او افزود: آمریکا نباید مسوولیت شیوع ویروس کرونا را به گردن چین بیاندازند و تلاش های مردم چین برای کنترل بیماری را بدنام کند این کار غیراخلاقی و غیرمسوولانه است و به مهار بیماری در آمریکا نیز کمکی نمی کند.

از جانب دیگر، روزنامه آلمانی ولت به نقل از منابع دولتی آلمان نوشت که دونالد ترامپ اصرار شدیدی دارد که امتیاز تولید واکسن حاصل تحقیقات آلمانی ها را به انحصار کشور خود در آورد، اما با افشای این خبر، احتمال موفقیت او بسیار کم است.
از اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت آلمان چنین نتیجه گیری می شود که دونالد ترامپ تمایل دارد استفاده از دارو را به انحصار آمریکا در بیاورد.
شرکت کورو واک در شهر توبینگن آلمان واقع است. تارنمای یک شبکه رادیو تلویزیونی جنوب غربی آلمان در این مورد گزارش داده است: آلمان و آمریکا بر سر واکسن کرونا که دانشمندان در توبینگن روی آن تحقیق می کنند دعوا دارند. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تلاش می کند دانشمندان شرکت دارویی کورواک را که روی واکسن بالقوه ویروس کرونا تحقیق می کنند با پرداخت مبالغی هنگفت به آمریکا جلب کند و یا دست کم استفاده انحصاری واکسن در حال تحقیق را برای آمریکا تثبیت کند. مقامات آلمانی هم برای جلوگیری از تحقق این هدف می کوشند.

واقعا چه خبر است؟
در حال حاضر فرقی نمی کند که این ویروس از چین شیوع یافته باشد یا ارتش آمریکا اپیدمی ویروس کرونا را به ووهان چین برده باشند. آنچه مهم است استفاده های سیاسی و اقتصادی قدرت های بزرگ پس از شیوع این ویروس در جهان می باشد.
در این میان ترامپ که خود یک تاجر کارکشته است، همه دنیا را بازار استفاده اقتصادی خود فرض کرده از هر مساله و موضوع و اپیدمی به دنبال استفاده اقتصادی برای آمریکا است. اگرچه سیاست آمریکا در چند دهه اخیر دقیقا همین بوده است اما ترامپ بدون درنظر گرفتن سیاست های روانشناسانه سیاسی گام بر می دارد و بگونه ای وانمود می کند که بی پروا از دیگران به دنبال منافع خود و آمریکا است.

از منظر دیگری اگر به شیوع ویروس کرونا بنگریم، به این نتیجه نزدیک می شویم، دقیقا کشورهایی که در جهات مختلفی برای آمریکا خطر آفرین بوده اند مورد حمله کرونا قرار گرفته و باعث شیوع این ویروس شده اند. تا از جهات مختلفی مردم این کشورها ضربه های روحی و مالی جبران ناپذیری را متحمل شوند و هم از نظر روانی در جامعه انسانی به ناقلان ویروس خطرناک و کشنده کرونا معرفی گردند.

جهان اگر به همین منوال پیش می رفت، تا چند سال دیگر چین از لحاظ اقتصادی آمریکا را در می نوردید، ایتالیا از لحاظ مخالفت با اروپایی ها برای همراهی سیاست های آمریکایی شان، آنان را از آمریکا دور می کرد و ایران از لحاظ سیاسی، بیشتر کشورهای جهان سومی و حتی متوسط را علیه آمریکا می شوراند و این به نفع آمریکا نبود. از این منظر، اتهام چینی ها بر آمریکا در شیوع ویروس کرونا می تواند نزدیک به واقعیت باشد.

از لحاظ اقتصادی نیز، آمریکایی ها تمامی کشورهایی که در پی کشف واکسن درمان کرونا هستند را زیر نظر گرفته و حتی برخی از محققان ویروس کرونا را تامین مالی می کنند تا دسترسی به واکسن کرونا به تاخیر بیفتد و آمریکا در آخر کار که یقین پیدا کرد مخالفان خود را به زانو درآوده است، آن زمان با قیمت گزافی این واکسن را در اختیار بشریت قرار دهد.

با این سیاست، آمریکا هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی و هم از لحاظ حقوق بشری به امتیازاتی باور نکردنی دست پیدا می کند، اگر در میان راه اشتباهی رخ ندهد و کسانی سد راه این موفقیت آمریکا نگردند.

  پربازدید ترین