• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پمپئو: سندی را که با طالبان امضا کردیم، اجرا میکنیم

پمپئو: سندی را که با طالبان امضا کردیم، اجرا میکنیم

بعد از اینکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا، بدون بدست آوردن هیچ توافقی، کابل را ترک کرد، در دوحه قطر با ملا عبدالغنی برادر دیدار و بر روی عملی کردن توافقنامه صلح صحبت کرد.

طالبان با نشر اعلامیه ای گفته است که در این دیدار، طرفین بر تطبیق توافق‌نامه و رهایی زندانیان تاکید کرده است. همچنین هیات امریکایی و نمایندگان طالبان روی موضوعاتی مانند آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، نظام سیاسی آینده، صلح و آتش‌بس بحث و تبادل نظر کردند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است در این دیدار وزیر خارجه امریکا، اطمینان داده که مطابق موافقت‌نامه، نیروهای امریکایی در حال خروج از افغانستان است.

این در حالی است که پمپئو در پایان سفر به کابل به خبرنگاران گفت “بر اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله فشار آوردم…فکر کنم آنان نیز درک کردند که ما نیت داریم تا طرح‌های اعلامیۀ مشترک با حکومت افغانستان و سندی را که با طالبان امضا کردیم، را اجرا کنیم”.

وزارت امریکا همچنین گفته است که عملکرد رهبران حکومت افغانستان، به ویژه در زمینۀ تشکیل هیات همه شمول، برای مذاکرات صلح با طالبان، در تناقض با تعهدات آنان به اعلامیۀ مشترک حکومت‌های امریکا و افغانستان بوده است که همزمان با توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان صادر شد.

وزیر خارجه امریکا از رهایی نشدن زندانیان «دولت و طالبان» و نیز عدم تشکیل هیأت‌ گفتگوکننده دولت افغانستان برای مذاکرات بین‌الافغانی انتقاد کرده است.

براساس موافقت‌نامه‌ی صلح که میان امریکا و طالبان در دهم حوت امضا شد، باید پنج هزار طالب از زندان حکومت و یک هزار نفر دیگر از زندان‌های طالبان آزاد می‌شدند. به رغم صدور فرمانی از سوی محمداشرف غنی، تاکنون هیچ زندانی رها نشده است.

دو روز پیش نخستین گفتگوی مستقیم میان هیأت فنی دولت و طالبان برای بحث روی این موضوع، از طریق ویدیو کنفرانس، آغاز شد.

وزارت خارجه امریکا هم‌چنان از قطع یک میلیارد دالر از کمک‌هایش به افغانستان خبر داد و تأکید کرد، در صورتی که دولت فراگیر تشکیل نشود، سال آینده نیز یک میلیارد دالر از کمک‌هایش را قطع خواهد کرد.
در همین حال شب گذشته، برخی از منابع به رسانه‌ها گفتند که دیدار پمپئو با رهبران حکومت در کابل بی‌نتیجه پایان یافته و او افغانستان را ترک کرده است.

  پربازدید ترین