• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سیلاب در فراه دو تن را کُشت و 150 خانه را ویران کرد

سیلاب در فراه دو تن را کُشت و 150 خانه را ویران کرد

مقام‌های محلی ولایت فراه تأیید می‌کنند که در پی جاری شدن سیلاب، دو تن در این ولایت جان باخته و 150 منزل مسکونی تخریب شده است. غلام فاروق بارک‌زی، سخنگوی والی فراه می‌گوید این افراد در ولسوالی «خاک سفید» قربانی سیلاب شده‌اند.

ولسوالی خاک سفید زیر کنترل طالبان است و حکومت به آن دست‌رسی ندارد، اما کمک‌های فوری با هم‌کاری نهادهای امدادرسان خارجی برای آسیب‌دیده‌گان ارسال شده است. در ولسوالی «اناره‌دره» نیز بارش شدید باران برخی منازل مسکونی را تخریب کرده، اما تلفات جانی در پی نداشته است.

در ماه حمل سال 1398 خورشیدی نیز فراه گواه بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب کم‌پیشینه بود. آن‌زمان به دلیل بارش اندک باران و پایین بودن احتمال سیل در زمان وقوع رویداد، مردم و مقام‌های محلی فراه غافل‌گیر شدند.

بر اساس آمار رسمی در پی جاری شدن سیلاب سال گذشته در فراه دست‌کم سه تن جان باختند، چندین تن دیگر زخمی شدند، بیش‌تر از شش‌هزار خانه زیر آب ویران و هزاران هکتار زمین کشاورزی از بین رفت.

در ولایت هرات نیز در پی دو روز بارنده‌گی نسبتاً شدید سیل در ولسوالی‌های «شیندند، ادرسکن و پشتون‌زرغون» خسارت‌های مالی به بار آورده است. مسعود شنیزی، رییس اداره مبارزه با حوادث هرات می‌گوید بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بارش باران روز چهارشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته‌ی او تاکنون یک‌نفر در مرکز شهر هرات به دلیل تخریب دیوار «جوی‌ نو» در منطقه‌ی «جاده مجیب‌الرحمان» زخم برداشته و چند خانه آسیب دیده است. سال گذشته هم سیلاب در هرات 4هزار خانه را ویران و جان 64 نفر را گرفت.

  پربازدید ترین