• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل برای مقابله با کرونا خواستار «آتش بس جهانی» شد

 آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد برای مقابله با ویروس کرونا خواستار «آتش‌بس جهانی» شده است.

او در بیانیه‌ای ویروس کرونا یا «کووید 19» را دشمن مشترک جهان توصیف کرده  و گفته است: «زمان آن فرا رسیده است که درگیری مسلحانه را خاموش نگه داریم و در جنگ واقعی زنده‌گی خود متمرکز شویم.»

دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است که سیستم بهداشت کشورهای جنگ‌زده از بین رفته است و شماری کمی از متخصصان بهداشت در این کشورها حضور دارند. او افزوده است که کشورهای جنگ‌زده در معرض بیش‌ترین خطر ناشی از ابتلای ویروس کرونا قرار دارند.

به گفته آنتونیو گوترش، درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان رو به افزایش است و سبب‌شده تا افراد آسیب‌پذیر- زنان، کودکان، افراد دارای معلولیت، حاشیه‌نشنیان و آواره‌گان – بیش‌ترین هزینه این درگیری‌ها را بپردازند. او هم‌چنان گفته است که این افراد در معرض بیش‌ترین آسیب ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

دبیر کل سازمان ملل متحد هم‌چنان گفته است که ویروس کرونا یا «کووید 19» مرزهای ملی و یا تمایزهای قومی، سیاسی و مذهبی را درنوریده و بی‌رحمانه به همه حمله می‌کند.

او از همه جناح‌های متخاصم و درگیر جنگ خواسته است که با توجه به تهدیدات جهانی ویروس کرونا، دست از جنگ بردارند، اسلحه‌ها را خاموش و روی مقابله با ویروس کرونا تمرکز کنند.

آنتونیو گوترش برقراری آتش‌بس جهانی را نیاز امروزی بشر خوانده است.

این در حالی است که ویروس کرونا با سرعت تمام در سراسر جهان در حال گسترش است. براساس تازه‌ترین آمارهای جهانی، تاکنون 16 هزار و 558 هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان باخته و حدود 381 هزار و 649 نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

افغانستان نیز به عنوان یک کشور جنگ‌زده در معرض شیوع ویروس کرونا قرار دارد. تاکنون 42 نفر در کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند و یک نفر دیگر نیز در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته است. پیش‌ از این، پیشنهادهایی در مورد آتش‌بس به گروه طالبان نیز مطرح شده است، اما تاکنون این پیشنهادها مورد قبول قرار نگرفته است.

  پربازدید ترین