• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هرات باستان دلم برایت گریه می کند...!

هرات باستان دلم برایت گریه میکند، چونکه تو را به دست تقدیر سپرده اند! اما فراموش کرده اند که، اول باید پای شتر خودرا به بندند و بعد توکل نمایند.

هرات به سرزمین دانش و خرد، فرهنگ و هنر، تدبیر و احتیاط شهره است که اگر ستمگران فاشیست دولتی اجازه می دادند امروز از کشور های همجوارش فرهیخته تر و پیشگامتر بود.

متاسفانه که امروز هم توسط چند تا ... بی آدرس و جلالی و حکومت محلی بیگانه و نادان در آستانه سقوط کامل به دامن هیولای وحشی ویروس کرونا قرار گرفته است که میتواند با استفاده از فتوای عالمان حوزه دینی که چهره حکومتی و حضور تریبونی ندارند اما دنیایی از خرد و دانش انسانی و طبعی میباشند، با تدبیر و احتیاط از گرفتار شدن به ویروس کرونا جلوگیری نمایند.

چنین عالمان دینی کم نیستند که من یکی از ایشان را بدون ذکر نام بنابر ملاحظاتی که وجود دارد و به دوستان قابل درک است، گمنام معرفی می نمایم که، چند سال پیش در یک نشست دوستانه چند نفری خدمت ایشان بودم که در آن نشست گپی از قهر طبیعت شد، این عالم فرزانه و دانشمند واقعیت گرا گفت: (قهر و دیوانگی طبیعت معنی ندارد، چونکه انسان به عنوان بنیان خدا در روی زمین و عنصر حاکم در طبیعت قادر است و میتواند به کمک علم و دانش سرکشی و یاغی گری طبیعت را مهار نموده رام بسازد).

از این رو دلم برای هرات گریه میکند که با داشتن این گونه فضلیت مآبانی در حوزه دینی، افراد و اشخاص نیمچه ملا و آخند توام با حکومت محلی بیخرد، بی خبر و بی تدبیر مردمان هرات را در برابر چنین فاجعه طبعی بدست تقدیر می سپارند. بجای اینکه آنها را از حضور در اجتماعات گوناگون هشدار بدهند. این در حالی است که در خانه خدا را بخاطر نجات از ویروس کرونا در عربستان بستند.

حفیظ راوند

  پربازدید ترین