• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عقب نشینی آمریکا از تعهدات اش به افغانستان

عقب نشینی آمریکا از تعهدات اش به افغانستان

در خبرها آمده است: پس از آن که مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا با غنی و عبدالله در کابل دیدار کرد و دیدارهای آنان (ظاهرا) بی نتیجه پایان یافت، امریکا اعلام کرد که کمک هایش به افغانستان را امسال تا یک میلیارد دالر کاهش می دهد و نیز یک میلیارد دالر دیگر را سال آینده میلادی کاهش خواهد داد.

عقب نشینی سیاسی آمریکا از تعهدات اش به افغانستان:
در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده است که ایالات متحده عمیقاً متأثر است که رییس جمهور افغانستان اشرف غنی و رییس اجرایی پیشین عبدالله عبدالله به وزیر پومپیو خبر دادند که آنان نتوانستد روی یک حکومت که می تواند به چالش های حکومت داری، صلح و امنیت رسیدگی کند و به فراهم کردن رفاه و صحت به شهروندان افغان کمک کند، توافق کنند.
در اعلامیه آمده است:‌ به خاطری که ناتوانی این رهبری تهدید مستقیم به منافع امریکا وارد می کند، به صورت آنی، حکومت امریکا بازنگری همکاری های ما با افغانستان را آغاز خواهد کرد.

عقب نشینی اقتصادی آمریکا از تعهدات اش به افغانستان:
در ادامه اعلامیه امریکا آمده است که در میان دیگر اقدام ها، ما امروز تعدیل در مصارف ما در افغانستان را اعلام می کنیم و به صورت آنی یک میلیارد دالر از کمک های ما به افغانستان را امسال کاهش می دهیم. ما همچنان بازنگری تمام برنامه ها و پروژه های مان را آغاز خواهیم کرد تا کاهش بیشتر را مشخص کنیم و تعهدات ما در نشست های آینده دونرها به افغانستان را بازنگری می کنیم.

عقب نشینی نظامی آمریکا از تعهدات اش به افغانستان:
اعلامه می افزاید:‌‌ ما این را به رهبری واضح ساختیم که ما عملیات های امنیتی را که تحرک سیاسی دارند پشتیبانی نمی کنیم و نیز از رهبران سیاسی که اینگونه عملیات ها را فرمان می دهند یا آنانی که از آن دفاع می کنند یا از حکومت موازی پشتیبانی می کنند، حمایت نمی کنیم.

اعلام ازدیاد وجوه اشتراک آمریکا با طالبان:
مایک پمپیو وزیر امور خارجه امریکا کابل را به مقصد قطر ترک کرد در دوحه قطر با ملا عبدالغنی برادر دیدار نمود. طالبان با نشر اعلامیه ای از این دیدار خبر دادند.
در اعلامیه طالبان آمده است: هیات امریکایی و نمایندگان طالبان روی موضوعاتی مانند آزادی زندانیان طالبان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، نظام سیاسی آینده، صلح و آتش‌بس بحث و تبادل نظر کردند.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است در این دیدار وزیر خارجه امریکا، اطمینان داده که مطابق موافقت‌نامه، نیروهای امریکایی در حال خروج از افغانستان هستند.

واقعیت قضیه این است که سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل و سپس به قطر، بیشتر بحران فزایی کرد تا بحران زدایی! زیرا آنگونه که از مذاکرات پمپیو با غنی و عبدالله هویدا است، جناب پمپیو هر دو طرف را بجای اینکه تحت فشار بگذارد تا با هم کنار بیایند، بصورت ضمنی بر حقانیت هریک شان تاکیده کرده است.

در همین حال، اشرف غنی پس از نشر اعلامیه آمریکا مبنی بر قطع کمک هایش به افغانستان اعلام داشت که وی با طرح آمریکا موافق است و بصورت جدی خود را بی نیاز از کمک های آمریکایی دانست و بدینوسیله فشار بر مردم افغانستان را بخاطر منفعت بیشتر آمریکایی ها از افغانستان پذیرفت. در حالیکه آمریکایی ها موظف اند تا بر اساس تعهدات شان قسمتی از غارت های خود را از کشور ما به خود ما اختصاص دهند که با لطف جناب غنی این بخش نیز از این به بعد به خزانه آمریکا واریز می شود.

برای پمپیو کار سختی نبود که غنی و عبدالله را بقبولاند تا به خواسته هایی که رسانه ای شده است تن در دهند، گویا اینبار آمریکا نمی خواهد تا دوباره دولت ایتلافی و اشتراکی و دوسره تشکیل شود. زیرا منافع آمریکا در بلبشوی سیاسی و نظامی و اقتصادی افغانستان بهتر تامین می شود تا یکپارچگی سران احزاب و سیاسیون...!
آمریکایی ها بقدر کافی از هر دو جناب غنی و عبدالله و دیگر پیروان شان نقطه ضعف دارند تا آنان نتوانند در مقابل خواسته های آمریکایی ها سرکشی کرده و فرامین آنان را اطاعت نکنند.

اینجا این سوال پیش می آید که چرا پمپیو وزیر خارجه آمریکا نتوانست میان غنی و عبدالله صلح کند در حالیکه طالبان را راضی به مذاکره و خواسته های خود کرده است؟
اگر دقت کرده باشید جواب این سوال بسیار ساده است و آن اینکه نه غنی و نه عبدالله و نه ملابرادر هیچکدام شان از خود اراده ای ندارند، بل همه آنان سرسپردگان آمریکا هستند و این موضوع تا اکنون به همگی ثابت شده است.
با این برداشت، به این نتیجه می رسیم که اینهم یک بازی تازه است تا آمریکایی ها از زیر بار تعهدات مالی و نظامی و سیاسی خود در افغانستان شانه خالی کرده و از جانب دیگر به غارت خود بدون هیچ مزاحمتی ادامه دهند و همه درگیر یکدیگر باشند.

  پربازدید ترین