• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سخنگوی طالبان: طالبان برای مبارزه با ویروس کرونا آمادگی کامل دارد

سخنگوی طالبان: طالبان برای مبارزه با ویروس کرونا آمادگی کامل دارد

به دنبال اجازه گروه طالبان به مقام‌های صحی برای انتقال مواد طبی مبارزه با ویروس کرونا به ساحات تحت کنترول این گروه، سخنگوی طالبان می‌گوید که این گروه در مناطق تحت تسلط خود برای مبارزه با ویروس کرونا آمادگی کامل دارد و تمام تجهیزات در دست داشته را برای جلوگیری از شیوع این ویروس استفاده می‌کند.
 
روز گذشته(سه‌شنبه، 5 حمل) داکتر فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه اعلام کرد که گروه طالبان اجازه داده که مواد طبی مبارزه با ویروس کرونا به ساحات تحت کنترول این گروه ارسال شود.
 
با این وجود، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه‌ای در رابطه به پیش‌گیری از ویروس کرونا در مناطق تحت تسلط طالبان به خبرنگار آوا می‌گوید: "مراکز صحی و کلینیک‌‌ها در مناطق تحت تصرف ما فعالیت دارند. حتی سازمان جهانی بهداشت با ما همکاری دارند و ما زمینه را برای آگاهی‌دهی مردم و ارائه خدمات صحی در صورت بروز این ویروس فراهم ساخته‌ایم".
 
سخنگوی طالبان افزود: "زمینه برای فعالیت تیم‌های صحی آماده است و ما در صورت مشاهده علائم ویروس کرونا از قرنطین و فرستادن به شفاخانه‌های مرکزی استفاده خواهیم کرد".
 
وی اظهار داشت که کمیسیون صحت طالبان در رابطه به ویروس کرونا تدابیری را روی دست گرفته، اما تاکنون در ساحات زیر تسلط این گروه، فرد مبتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده است.
 
مجاهد می‌گوید: "علمای دین با ما همکار هستند و ما انشاالله برای آگاهی دهی مردم از خطرات این ویروس تلاش خواهیم کرد".
 
از سویی داکتر خلیل‌الله حکمتی، رییس صحت عامه ولایت بلخ می‌گوید: "هم‌وطنانی که در مناطق تحت تصرف طالبان هستند، موارد بهداشتی را جدی بگیرند و از حضور در تجمعات، دست دادن و روبوسی خودداری کنند".
 
وی گفت، بهترین راه مبارزه با ویروس کرونا، نظافت و رعایت نکات بهداشتی می باشد و از طالبان خواست در صورت مشاهده فرد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا، با مسئولین صحی تماس بگیرند و آمبولانس‌های معیاری صحت عامه، افراد مبتلا را انتقال می‌دهد.
 
حکمتی افزود: "صحت عامه یک ارگان خدماتی است و به مسائل سیاسی و نظامی دخالتی ندارد و من از بزرگان کشور می‌خواهم صحت عامه کشور را کمک و یاری کنند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود".
 
وی گفت: "صحت عامه بلخ حتی در مناطق تحت تصرف طالبان فعالیت دارد".
 
در همین حال سخنگوی وزارت داخله در رابطه به اقدامات پولیس ملی برای مهار ویروس کرونا در کشور اطلاع ندارد و می‌گوید این موضوع مربوط وزارت دفاع می‌شود.
 
این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش‌ها، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان تا ظهر امروز به 80 مورد رسیده است.
 
به گفته وزیر صحت عامه، بر اساس گفته‌های سازمان جهانی بهداشت، بیش از 80 درصد مردم افغانستان به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد.
 
او افزود، از این میان، 66 درصد مبتلایان می‌تواند علایم نشان دهد، 700 هزار تن به شفاخانه مراجعه کرده و 210 هزار تن نیاز به مراقبت جدی خواهد داشت و نیز احتمال درگذشت 110 هزار تن وجود دارد.

  پربازدید ترین