• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

100 مورد ابتلا و 50 قربانی ویروس کرونا در میان مهاجرین افغانستانی در ایران

100 مورد ابتلا و 50 قربانی ویروس کرونا در میان مهاجرین افغانستانی در ایران

نماینده وزارت امورمهاجرین در سفارت افغانستان در تهران در گفتگو با آوا می‌گوید، آمارهای کلی نمایندگی‌های سیاسی و قنسولی افغانستان در ایران در مورد مبتلایان و قربانیان افغانستانی ویروس کرونا در ایران، نشان می‌دهد که تاکنون تقریبا 50 تن از مهاجرین بر اثر این ویروس جان باخته و حدود 100 مبتلا به این ویروس در مراکز درمانی و یا منزل قرنطین هستند.
 
سید ابراهیم حجازی خاطرنشان کرد که مهاجرین مقیم جمهوری اسلامی ایران از گزند ویروس کرونا مصئون نمانده و باتوجه به سکونت حدود صد هزار افغان در ولایت قم، بیشتر مبتلایان و قربانیان مهاجر نیز از ساکنان این ولایت بوده‌اند.
 
وی خاطرنشان کرد که وزارت بهداشت ایران مرجع رسمی اعلام کننده آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس است، اما تاکنون آمار رسمی در اختیار سفارت قرار نگرفته است.
 
به گفته اتشه امورمهاجرین سفارت افغانستان در تهران، بر اساس آمارهای استماعی در حوزه کاری نمایندگی تهران، حدود 38 تن از مهاجرین که میانگین سنی آنان بالاتر از 55 سال است، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته و حدود 80 نفر دیگر مصاب به این ویروس اند.
 
وی تصریح کرد که آمارهای در دسترس، بر اساس اظهارات متنفذین مهاجر در ولایات و یا اقارب مبتلایان و قربانیان است.
 
به گفته حجازی، بیشتر قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا از ولایت قم بوده و از ولایاتی چون قزوین، فارس، مرکزی، مازندران، گیلان و لرستان گزارش شده که مهاجری به این ویروس مبتلا نگردیده است.
 
نماینده وزارت امورمهاجرین در سفارت افغانستان اذعان کرد: "سفارت افغانستان در تهران با توجه به اهمیت سلامتی مراجعین و مصئونیت بیشتر مهاجرین، فعالیت‌های خود را محدود ساخته و از سیتسم نوکریوالی یا شیفت استفاده می‌کند. اما بخش مهاجرین سفارت با عنایت به ضرورت‌های فوری و عاجل مهاجرین، همانند روزهای قبل از شیوع کرونا، به ارائه خدمات خویش متعهد است".
 
این در حالی است که سفارت افغانستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی مهاجرین، برای دومین ماه متوالی است که فعالیت‌های قونسلی خود را محدود کرده است.
 
در تازه‌ترین اعلامیه این سفارت آمده است که سفارت تعطیل نبوده، اما قسمتی از فعالیت‌های خود را به صورت آنلاین و بخشی را هم به صورت حضوری، با شیفت‌بندی کارکنان خود انجام می‌دهد و تنها، خدمات قونسلی به منظور جلوگیری از تجمعات شهروندان و حفظ سلامتی آنان، محدود به امور عاجل و وفیات می‌باشد.
 
رد تبعیض و ارائه خدمات یکسان
از سوی دیگر، سید ابراهیم حجازی در مورد درمان مهاجرین مبتلا به ویروس کرونا در ایران گفت: "بر اساس اعلام مقامات ایرانی هیچ‌گونه تبعیضی برای پذیرش مبتلایان بین اتباع خارجی و افراد بومی وجود ندارد".
 
وی با اشاره به این‌که در برخی از رسانه‌های دیداری و شنیداری و مطبوعات کوشش شده تا ارائه خدمات به مهاجرین را تبعیض‌آمیز جلوه دهند، اما حقیقت امر این است که شیوع این ویروس همه کشورها را نگران ساخته و منابع مالی و انسانی آن را در راستای مبارزه با آن بسیج نموده و طبعا مشکلات و چالش‌هایی را برای مسئولین و مدیران رده بالا و اتباع بومی آن کشور به وجود آورده که برخوردهای نامناسب انگشت شمار نمی‌تواند فداکاری‌ها و  تلاش‌های آنان را برای ارائه خدمات یکسان زیر سوال ببرد.
 
نگرانی در مورد هزینه‌های درمانی
به گفته اتشه امورمهاجرین سفارت افغانستان در تهران، در آوان شیوع ویروس کرونا از جانب مقامات ذیریط اعلام گردید که هزینه‌های درمان مبتلایان بر عهده دولت و برای ایرانیان و اتباع خارجی رایگان می‌باشد و بسیاری از افغان‌های مبتلا رایگان مداوا شدند، اما در اول سال جاری، کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که اتباع خارجی که بیمه داشته باشند، هم‌چون ایرانیان تنها 10 درصد هزینه درمان را پرداخت خواهند کرد و تست کرونا و پی‌سی‌آر برای آن‌ها رایگان است، اما خدمات، دارو و تجهیزات مورد استفاده برای بیماران کرونا با دیگر بیماران تفاوت ندارد.
 
وی در مورد برخی نگرانی‌ها در مورد هزینه‌های درمان مهاجرین مبتلا به ویروس کرونا گفت: "با تخمین حضور حدود سه میلیون افغان در ایران و برخورداری اندک( تقریبا 25 درصد) از آنان از بیمه درمانی، اغلب آنان مجبورند در این برهه از زمان، هزینه‌های زیاد درمان را متحمل شوند".
 
هرچند به گفته حجازی، برخی سازمان‌های بین‌المللی، افراد خیر، موسسات خیریه، نهادهای مردم‌بنیان کمک‌های معیشتی و بهداشتی را برای اقشار آسیب‌پذیر داشته‌اند، اما باعث دسترسی برابر آنان به امکانات بهداشت عمومی و اقتصاد مناسب نمی‌گردد.
 
افزایش چشم‌گیر بازگشت مهاجرین به افغانستان
اما هم‌زمان با گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران، روند بازگشت داوطلبانه مهاجرین به کشور نیز افزایش چشم‌گیری یافته است.
 
نماینده وزارت امورمهاجرین در این زمینه خاطرنشان کرد: "عودت مهاجرین از زمان شیوع و افزایش شیوع ویروس کرونا و متعاقبا بیکاری و عدم اشتغال در ایران چند برابر شده و قطعا خطر انتقال این ویروس را در افغانستان افزایش می‌دهد".
 
وی افزود که با توجه به قلّت تجهیزات و کمبود کادر صحی متخصص و نیمه متخصص، عدم دسترسی برابر به بهداشت عمومی، اقتصاد ضعیف، فرهنگ پایین رعایت توصیه‌های صحی و... که باعث شیوع بیشتر و سریع‌تر ویروس کرونا می‌گردد، ممکن است مانند یک آتشفشان فوران نموده، افغانستان را با یک فاجعه انسانی مواجه سازد.
 
پیش از این، وزارت امورمهاجرین و عودت‌کنندگان اعلام کرده است که تا قبل از آغاز تعطیلات نوروز و سال نو خورشیدی، بیش از 150 هزار مهاجر از ایران به کشور بازگشته‌اند. آمار مبتلایان به ویروس کرونا در داخل کشور که به 120 مورد رسیده نیز نشان می‌دهد که اکثر مبتلایان کسانی اند که از ایران به کشور بازگشته‌اند.
 
شورای امنیت ملی به دنبال شیوع ویروس کرونا در اقدامی مرزهای رسمی بین افغانستان و ایران را بست، اما ازدحام مهاجرین، تقاضاها برای بازگشت و مشکلاتی که به همراه داشت، بار دیگر حکومت افغانستان را مجبور کرد که روند رفت و آمد در مرزها را به حالت عادی برگرداند.

  پربازدید ترین