• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یک مرکز تشخیص ویروس کرونا در ننگرهار افتتاح شد

یک مرکز تشخیص ویروس کرونا در ننگرهار افتتاح شد

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه در سفری به ولایت ننگرهار، یک مرکز تشخیص ویروس کرونا را که ظرفیت شناسایی 100 مورد ابتلا به «کوئید 19»  را دارد، افتتاح کرد.

این سومین مرکز تشخیص بیماران ویروس کرونا یا کوئید 19 در کشور است. پیش از این آزمایش‌های شناسایی بیماران ویروس کرونا در ولایت‌های هرات و کابل انجام می‌شد.

وزیر صحت عامه گفته است که افتتاح این لابراتوار یک امر بسیار مهم برای تشخیص و شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در حوزه شرق کشور است.

فیروزالدین فیروز گفته است: «افتتاح این لابراتوار ما را کمک می‌کند تا زمینه تشخیص ویروس کرونا در کشور بیش‌تر شود و افراد مبتلا به این ویروس زودتر شناسایی گردد.»

به گفته او، پس از این نمونه‌های مشکوک به ویروس کرونا از ننگرهار به کابل فرستاده نمی‌شود و نیز نمونه‌هایی از ولایت‌های کنر و لغمان برای تشخیص به لابراتوار به ننگرهار فرستاده خواهد شد.

آقای فیروز گفته است که وزارت صحت عامه در تلاش است با بلند بردن ظرفیت لابراتوارهای کشور از لحاظ تجهیزات و کارمند قابلیت تشخیص  ویروس کرونا را افزایش دهد.

هم‌چنان شش پایه دستگاه «وینتلاتور» به شفاخانه صد بستر بیماران کرونا در ولایت ننگرهار، یک پایه به ولایت لغمان و یک پایه به ولایت کنر داده شده است. از این دستگاه‌ها برای بیمارانی که دچار مشکلات تنفسی شدید می‌شوند، استفاده خواهد شد.

وزیر صحت عامه با بیان این‌که اگر مردم تدابیر وقایوی را جدی نگیرند احتمال مصابیت 25 میلیون نفر به ویروس کرونا در افغانستان وجود دارد.

او برای پیش‌گیری از ابتلا این ویروس، از مردم خواسته است تا از گشت‌و‌گذار در بیرون از منزل، دست دادن، روبوسی و بغل‌کشی خودداری کنند و روزانه بیش از 30 بار دست‌های شان را با صابون و مایع ضد عفونی کننده بشویند.

در حال حاضر 120 نفر به شمول چهار نیروی مأموریت حمایت قاطع در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیش‌ترین مبتلایان به این ویروس در ولایت هرات شناسایی شده‌اند.

  پربازدید ترین