• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بی نتیجه ماندن میانجیگری داخلی برای حل بحران سیاسی کشور

بی نتیجه ماندن میانجیگری داخلی برای حل بحران سیاسی کشور

تلاش‌های بزرگان قومی در افغانستان برای حل بحران سیاسی در کشور که مانع بزرگی در برابر صلح نیز پنداشته می‌شود در ظاهر بدون نتیجه پایان یافته و دو طرف اقدام به معرفی کابینه خود کرده اند.

پس پایان تلاش بی نتیجه بزرگان سیاسی کشور از جمله «حامد کرزی» و «عبدالرب رسول سیاف» ، اشرف غنی «عبدالهادی ارغندیوال» وزیر سابق اقتصاد کشور را برای پست وزارت دارایی نامزد کرده و در عین حال وی را سرپرست این وزارت نیز معرفی کرده است.

این اقدام اشرف غنی با مخالفت تیم عبدالله عبدالله مواجه شده و مدعی شده‌ است که تلاش‌های زیادی انجام دادند تا بحران کنونی حل شود و فردا کسی آنها را متهم به بحران سازی کشور نکنند اما این تلاش آنها نتیجه نداده است و تیم آنها نیز از امروز چهارشنبه بحث روی تشکیل کابینه خود را آغاز می‌کنند.

«فضل احمد معنوی» رئیس کمیته تحلیف عبدالله عبدالله در توئیتی نوشته است: ما تعهد کردیم که آغازگر بحران، تنش و بی ثباتی نباشیم اما به اعمال فتنه انگیز سکوت نمی کنیم و آرام نمی مانیم.

معنوی در این توئیت افزوده است که با احتیاط گام برمی داریم تا کشور صدمه نبیند، اعلام ریاست جمهوری و اجرای تحلیف شوخی نبود و ایجاد حکومت را نیازمند است.

«فخرالدین قاری» زاده از اعضای فعال تیم عبدالله در صفحات اجتماعی هم در فیسبوک خود نوشته است که ما برای تحقق اراده‌ای واقعی مردم، شکست تقلب و تأمین عدالت اجتماعی شوخی نداریم.

وی اضافه می کند که اکنون با گذشتن از تمام مسیرهای مسالمت‌آمیز که طرف از جهالت پایین نمی آید، ما هم برای نجات افغانستان حکومت فراگیر تشکیل خواهیم داد. تقلب نه ممکن است و نه پذیرفتنی!

طی دو روز گذشته تیم اشرف غنی و عبدالله هردو تائید کرده بودند که گفت وگو برای حل بحران سیاسی با میانجیگری بزرگان ادامه دارد.

شکست تلاش بزرگان کشور برای حل بحران سیاسی در شرایطی که موضوع صلح با طالبان، رهایی زندانیان این گروه و گسترش ویروس کرونا افغانستان را بشدت تهدید می کند، نگرانی های داخلی و خارجی را بدنبال داشته است.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از اشرف غنی و عبدالله خواسته بودند که دولت فراگیر تشکیل دهند و بحران کنونی را پشت بگذارند.

همچنین دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آمریکا در یک گفت وگوی تلفنی اوضاع جاری کشور را بررسی کردند.

آنها پایان تنش‌های سیاسی و رسیدن به راه حل قابل قبول را برای امنیت و آینده افغانستان با اهمیت خوانده اند.

یوناما یا دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز بی تفاوت نمانده و در گزارشی نوشته است که بی‌سرنوشتی سیاسی،‌ تاخیر در آغاز روند صلح، خشونت روزافزون و گسترش ویروس کرونا،‌ وضعیت را برای مردم افغانستان بحرانی ساخته است.

«انگرید هیدن» معاون نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان به شورای امنیت این سازمان گفته است که برای رسیدگی به مشکلات افغانستان به تلاش مشترک همه جانبه نیاز است.

وی به مشکلات پس از اعلام انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری در افغانستان اشاره کرده و گفته است که این امر سبب نگرانی‌های جدی در میان افغان‌ها و کشورهای جهان شده است.

خانم هیدن افزوده است که جدی بودن این وضعیت با تصمیم کاهش یک میلیارد دلاری آمریکا برای سال جاری و آمادگی این کشور برای کاهش همسان در سال آینده،‌ برجسته شد.

هیدن از عواقب جدی کاهش این کمک ها برای افغانستان هشدار داده و تأکید کرده است که گسترش ویروس کرونا کشورهای جهان را واداشته است که به مشکلات داخلی خود متمرکز شوند و افغانستان برای تداوم سرمایه گذاری و منابع خارجی باید طرح متقاعد کننده‌ای داشته باشد.

وی به حملات گسترده طالبان اشاره کرده و گفته است که پس از امضای توافق نامه صلح آمریکا و طالبان، حملات بر نظامیان خارجی کاهش یافته اما حمله علیه نیروهای دولتی به میزان پیش از امضای توافق نامه صلح رسیده است.

معاون یوناما طالبان را مسئول حملات جاری خوانده و گفته است که اکثر این حملات از طرف طالبان انجام شده است که تلفات زیاد غیر نظامیان را نیز در پی‌داشته است.

اگر تیم های انتخاباتی کشور موفق به حل تنش های انتخاباتی نشوند و دو طرف کابینه جدیدی برای خود اعلام کنند، در میدان دیپلماسی با طالبان و مبارزه با ویروس کشنده کرونا با ناکامی مواجه شده و عواقب آن برای دولت و مردم افغانستان جدی خواهد بود.

  پربازدید ترین