• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«امارت اسلامی» خط سرخ طالبان در گفتگوها است

گفته‌های چند تن از سران طالبان که در روزها و هفته‌های اخیر بیان شده‌، نشان می‌دهد که این گروه احیای امارت اسلامی را در افغانستان، خط سرخ شان در گفتگوهای صلح با حکومت می‌دانند.
از این میان، ملا فاضل مظلوم، یکی از اعضای دفتر طالبان در قطر، گفته‌است که این گروه به نظام مشارکتی در افغانستان تن نخواهد داد.

در نواری که به رسانه‌ها رسیده‌، ظاهراً ملا فاضل این گفته‌ها را در سفری به بخش‌های مرزی پاکستان و افغانستان و در هنگام دیدارهایش با فرماندهان نظامی طالبان، ابراز داشته‌است.
در این نوار او می‌گوید: «تعلق قیادت به طالبان، اعاده امارت اسلامی و نافذ شدن نظام شرعی، خطوط سرخ ما در گفتگوها با امریکایی‌ها و ادارۀ کابل است؛ ما از این موقف عقب نمی‌رویم!»

در بخش دیگری از این گفته‌های ملافاضل، به چگونگی نظام آینده افغانستان و دیدگاه طالبان در این باره پرداخته شده‌است: «نظام، نظام اسلامی و شرعی خواهد بود و آنانی را که می‌توانند با ما همراه شوند، با خود خواهیم داشت؛ اما اگر آنان فکر می‌کنند که امارت اسلامی و طالبان جزء اداره کنونی کابل خواهند شد، این هرگز ممکن نیست و در این باره، اصلأ صحبتی هم نشده‌است.»

برخی از اعضای برجستۀ دیگر این گروه، نیز در روزهای اخیر، چنین گفته‌هایی را بیان داشته‌اند. از این میان، مولوی کبیر عضو شورای رهبری و مسؤول کمیسون دعوت و ارشاد طالبان می‌گوید: «کامیابی انقلاب اسلامی این خواهد بود که در نظام تغییر بیاید. اگر نظام برجای خود بماند و ما تنها برویم و با آنان بنشینیم، در این صورت، حال ما بدتر ازگذشته خواهد بود.»

در اعلامیه‌ای که ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان به مناسبت توافق صلح میان طالبان و امریکا به زیردستانش فرستاده بود نیز آمده بود: «مجاهدین امارت اسلامی باید برای رسیدن به هدف بزرگ‌شان که همانا قیام نظام اسلامی بعد از ختم کامل اشغال و رفاه مردم است، صفوف شان را هرچه بیشتر منظم، فعال و نیرومند بسازند.»

  پربازدید ترین