• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کارشناس روس: ریاض دیگر نمی تواند شرایط یمن را تحمل کند

کارشناس روس: ریاض دیگر نمی تواند شرایط یمن را تحمل کند

یک روزنامه روسی در گزارشی نوشت، برخی سیاسیون در عربستان سعودی به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر باید حقیقت را بپذیرند و از یمنی‌ها بخواهند که وارد گفت‌و‌گو شوند.

روزنامه  روسی «نیزاویسیمایا گازتا» در یادداشتی در خصوص جنگ یمن و شرایط دولت سعودی، نوشت که ریاض به دنبال خروج از این «تنگنا» است.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، این روزنامه چاپ مسکو در بیان دلایل پیشنهاد «محمد آل جابر» سفیر سعودی در یمن به دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) مبنی بر حضور در ریاض جهت گفت‌و‌گو، نوشت که از نظر کارشناسان سقوط کم سابقه قیمت نفت، نقش اساسی در اعلام آمادگی ریاض برای گفت‌و‌گو بازی می‌کند؛ اما این تنها دلیل و چه بسا دلیل اصلی نیست.

«گریگوری لوسیانوف» پژوهشگر علوم سیاسی در دانشکده عالی اقتصاد، به این روزنامه روسی گفت که باید به شرایط نظامی و سیاسی که در ماههای اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده، توجه کرد.

او گفت که نیروهای وابسته به دولت «عبد ربه منصور هادی» در ماههای گذشته در استان‌های «الجوف» و «مأرب» شکست‌های سنگینی متحمل شده‌اند. لوسیانوف استان مأرب را «مرکز لجستیکی و اقتصادی مهم» توصیف کرد.

این پژوهشگر روسی تأکید کرد که مهم‌ترین شریان‌های حمل و نقل و چاههای نفتی یمن در تسلط انصارالله است و نیروهای یمنی توانسته‌اند اصلی‌ترین کانال‌های حمایت لجستیکی و تسلیحاتی ائتلاف سعودی از نیروهای منصور هادی را قطع کنند.

لوسیانوف افزود: «در سایه این شرایط نابسامان بر روی زمین، تلاش‌های دولت سعودی مبنی بر بازگرداندن دولت امارات به جبهه مقابله با حوثی‌ها، هیچ ثمری نداشته است. امارات عملا از سال 2019 از درگیری‌ها کنار کشیده و مسئولیت عملیات را بر گردن عربستان سعودی انداخته است. در این شرایط عملیات نظامی در یمن برای ریاض یک تنگناست.»

او در ادامه تأکید کرد: «برخی سیاسیون دولت سعودی قانع شده‌اند که دیگر باید حقیقت را بپذیرند و اینکه اکنون زمان گفت‌وگو با حوثی‌های یمن است.»

 این پژوهشگر روسی در پایان در خصوص بحران نفتی و اختلافات میان ریاض و مسکو نیز نوشت که اهمیت یمن برای عربستان سعودی بسیار بیشتر از روابط دو جانبه‌اش با مسکو است؛ ریاض تلاش دارد بدون مشارکت دیگر طرف‌ها، بحران یمن را حل کند و همراستا با این شرایط باید برای مواجهه با بازار نفت نیز همکاری کند اما همزمان از حوادث دردناک و پر هزینه یمن نیز درمانده است.

لوسیانوف تأکید کرد که محال است دولت سعودی بخواهد شرایط در یمن به همین منوال ادامه یابد و نمی‌تواند نسبت به این شرایط بی تفاوت باشد.

دبیر کل سازمان ملل دو هفته پیش به دنبال شیوع همه گیری جهانی کرونا توقف درگیری‌ها در سراسر جهان را خواستار شد. به دنبال آن دولت مستعفی یمن، دولت نجات ملی یمن در صنعا و ائتلاف سعودی هر کدام آمادگی خود را برای ایجاد آتش‌بس در یمن اعلام کردند.

به گفته ناظران پذیرش آتش بس برای عربستان انتخاب بین بد و بدتر است. با این توضیح که عدم اطمینان عربستان از ادامه روندهای سیاسی و میدانی در یمن بعد از جنگ و احتمال تبدیل شدن انصارالله به رکن اصلی قدرت در این کشور باعث شده است تا سعودی نتواند در مورد چگونگی خروج از جنگ یمن به جمع بندی برسد.

  پربازدید ترین