• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سپیدار: بدون باطل شدن نتایج انتخابات گفت و گو ها بی نتیجه خواهند بود

سپیدار: بدون باطل شدن نتایج انتخابات گفت و گو ها بی نتیجه خواهند بود

یکی از سخنگویان رئیس جمهور همه شمول افغانستان گفته است، که بدون باطل شدن نتایج انتخابات گفت و گو ها بی نتیجه خواهند بود.

فریدون خوزون، از سخنگویان دکتر عبدالله عبدالله رئیس جمهور همه شمول افغانستان گفته است، که پس از باطل شدن نتایج انتخابات، روی طرح‌هایی که از تیم‌های عبدالله عبدالله و اشرف غنی مطرح شده‌اند، بحث امکان‌پذیر خواهد بود.

او در این باره افزود:- "نخست باید نتیجۀ انتخابات باید به ابطال برود، پس از آن بر سر طرحی که از سوی ما و از سوی طرف مقابل ارایه شده‌است باید بحث صورت بگیرد، تا به یک تفاهم برسیم. تا که نتیجه ملغا نشود هرگونه بحث به نتیجه نمی‌رسد".

اشرف غنی، دو روز پیش در دیدارش با شماری از نمایندگان مجلس در ارگ گفت، که از عبدالله خواسته‌است تا رهبری شورای عالی صلح را به‌عهده بگیرد و نیز همکارانش را برای عضویت در کابینه معرفی کند.

جنجال‌های انتخاباتی میان اشرف غنی و عبدالله پس از آن بالا گرفتند که کمیسیون مستقل انتخابات، محمد اشرف غنی را برندۀ انتخابات اعلام کرد؛ اما عبدالله عبدالله نپذیرفت و گفت که خودش حکومت «همه‌شمول» ایجاد خواهد کرد.

سرانجام، هر دو به تاریخ 19 حوت/اسفند مراسم‌های جداگانۀ تحلیف برگزار و خودشان را رییس‌جمهور اعلام کردند.

اشرف غنی، در مراسم تحلیف خود گفت، که کابینه‌اش را پس از دو هفته اعلام خواهد کرد، این‌گونه راه را برای مذاکره با عبدالله و ایجاد کابینه متشکل از هر دو تیم، باز گذاشت. اما تلاش‌ها برای توافق روی حکومت واحد، به نتیجه نرسیدند.

مایک پمپئو وزیر خارجۀ امریکا نیز که برای پادرمیانی دوطرف به کابل آمده بود، موفق نشد بن‌بست سیاسی را بشکند و سرانجام اعلام کرد که آمریکا یک میلیارد دلار کمک‌هایش را قطع می‌کند.

غنی اکنون روند معرفی کابینه‌اش را آغاز کرده‌است، او تاکنون، برای سه وزارت سرپرست و نامزد وزیر معرفی کرده‌است؛ برای وزارت خارجه حنیف اتمر را، برای وزارت مالیه عبدالهادی ارغندیوال را و برای وزارت اطلاعات و فرهنگ طاهر زهیر را. دکتر عبدالله عبدالله هم قرار است امروز کابینه خود را معرفی کند.

اما ادامه این اختلاف‌ها در حالی‌که بحران کرونا در کشور جدی شده‌است، شهروندان را به‌شدت نگران‌ کرده‌است.

  پربازدید ترین