• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان: آمریکا به توافقنامه قطر پایبند نبوده است در صورت تداوم این تخطی ها، واکنش نشان خواهیم داد

طالبان: آمریکا به توافقنامه قطر پایبند نبوده است در صورت تداوم این تخطی ها، واکنش نشان خواهیم داد

طالبان گفته است که بعد از امضای موافقنامه صلح با امریکا، هم از سوی حکومت افغانستان و هم از جانب امریکایی‌ها تخطی‌هایی بر خلاف این توافقنامه صورت گرفته که در صورت تداوم این اقدامات مجبور به واکنش خواهیم شد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در اعلامیه‌ای گفته است که بعد از امضای توافق صلح با جانب امریکایی، بارها مفاد این سند نقض شده است.
 
29 ماه فبروری سال جاری میلادی، توافقنامه‌ای بین نمایندگان طالبان و امریکا در دوحه قطر به امضا رسید که مطابق به این توافق، زندانیان طالبان آزاد و گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز می‌شد، اما تاکنون این موارد عملی نشده است.
 
اکنون سخنگوی طالبان اعلام کرده که این گروه برای آغاز مذاکرات با جهات افغانی بارها آمادگی نشان داده است، تا باعث صلح سرتاسری در کشور شود، اما پیش از ان باید طبق توافقنامه، پنج هزار زندانی آنان رها شوند، که این موضوع تاکنون عملی نشده است.

به گفته سخنگوی طالبان تخطی‌های آمریکایی‌ها و شرکای داخلی و خارجی آن‌ها شامل موارد ذیل است:
- تاخیر در آزادی 5 هزار زندانی طالبان
- حملات مکرر بر مراکز طالبان که در مناطق جنگی قرار ندارد
- یورش‌های متعدد نیروهای آمریکایی و داخلی بر مناطق مختلف از جمله به غیرنظامیان
- بمباران و حملات هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق مسکونی
- حملات پهپادی به اعضای طالبان در مناطق تحت کنترل طالبان در حالی که هیچ درگیری در آن رخ نداده است

وی همچنین افزود که در ولایت‌های هلمند، قندهار، فراه، قندوز، ننگرهار، پکتیا، بدخشان، بلخ و دیگر بخش‌های کشور تخطی‌های زیادی از توافقنامه شده که جزئیات آن از طریق کانال ارتباطی با آمریکایی‌ها به اشتراک گذاشته شده است.
 
مجاهد همچنین گفته که به دلیل اینکه مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نشده، آتش‌بسی نیز صورت نگرفته است و حملات دولت علیه آنان همچنان ادامه دارد.
 
او گفته که نیروهای امریکایی بر مناطق غیرنظامی حمله کرده و این مناطق را بمباران می‌کنند که این اقدامات، خلاف توافقنامه صلح می‌باشد.
 
سخنگوی طالبان با هشدار به امریکایی‌ها گفته است در صورتی که حملات علیه آنان ادامه یابد علاوه بر اینکه فضای بی‌اعتمادی را بوجود می‌آورد، باعث واکنش متقابل طالبان نیز خواهد شد که این موضوع باعث تشدید جنگ در افغانستان می‌شود.
 
دولت امریکا روز شنبه 10 حوت توافق‌نامه صلح با طالبان را امضا کرد. دو طرف 18 ماه سرگرم مذاکره برای دست یافتن به این توافق بودند که بر اساس آن باید، تمامی نیروهای امریکایی در خلال 14 ماه آینده افغانستان را ترک کنند.
 
این در حالیست که بعد از امضای این توافق، حملات طالبان علیه نیروهای امنیتی شدت یافته است و ده‌ها تن از نیروها، تاکنون جان خود را از دست داده است.

  پربازدید ترین