• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ایران: به تلاش خود برای ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان ادامه می دهیم

ایران: به تلاش خود برای ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان ادامه می دهیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: افغانستان باثبات و قوی از آرزوهای ماست و ما از وضعیت پیش آمده و اختلافات سیاسی در این کشور نگران هستیم و به تلاش‌های خود برای ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان و خروج از این وضعیت ادامه خواهیم داد.

 سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که از طریق ویدیو کنفرانس پخش شد٬ ضمن تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اتباع خارجی در ایران بدون تبعیض درمان می‌شوند
سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره هزینه درمان خارجیان در ایران که به کرونا مبتلا شدند نیز گفت: دو دسته خارجیان ممکن است دچار بیماری شده باشند یک دسته که توریستی و زیارتی قبل از کرونا یا در ایام شیوع کرونا وارد ایران شده و بیمار شده باشند که اینها به مراکز درمانی مراجعه و درمان می‌شوند. گروه دوم خارجیانی که مقیم ایران هستند از جمله اتباع افغانستان که اگر به مراکز درمانی ما مراجعه کنند پزشکان و کادر درمانی ما بدون تبعیض اقدام به درمان آنها می‌کنند.

وی افزود: اتباع بسیاری از کشورهایی که موقت وارد ایران شده و بعد از کرونا نتوانستند به کشورشان بازگردند با تلاش جدی و فراوان اقدام به بازگرداندن آنها کردیم البته برخی از کشورها همکاری نمی‌کردند که این افراد بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: سعی کردیم اتباع خودمان که هر جا هستند و مایل بودند بازگردند با رایزنی با دولت‌های آن کشورها آنها را به ایران بازگردانیم و افراد دیگر کشورها را نیز اجازه دهیم به کشورشان بازگردند.

موسوی همچنین عنوان کرد که درمان کرونا در ایران رایگان است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که شرایط کنونی و جهان پساکرونایی دولت‌ها و ملت‌های منطقه ما را وادار کند که متوجه شوند نه تنها برای غلبه بر چنین ویروسی و همچنین برای غلبه بر ویروس خشونت و تروریسم با هم همکاری داشته باشیم.

به تلاش‌های خود برای ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان ادامه می‌دهیم
سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اوضاع افغانستان و موضع ایران درباره تحولات اخیر در کشور عنوان کرد: ما همسایگانی هستیم که لاجرم باید در کنار هم زندگی کنیم و افغانستان باثبات و قوی از آرزوهای ماست و ما از وضعیت پیش آمده و اختلافات سیاسی در این کشور نگران هستیم و خواستار حفظ وحدت ملی و یکپارچگی در افغانستان هستیم.

وی بیان کرد: با این رویکرد سعی کردیم رایزنی‌هایی را با همه طرف‌ها در افغانستان هم با آقای غنی و هم با آقای عبدالله و سایر گروه‌های تاثیرگذار داشته باشیم و از همه ظرفیت‌های خود برای این موضوع استفاده کرده و خواهیم کرد و به تلاش‌های خود برای ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان و خروج از این وضعیت ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مطالب عنوان شده مبنی بر اخراج دیپلمات‌های دو کشور نیز گفت: کم و زیاد شدن دیپلمات‌ها یک عرف دیپلماتیک است که با توافق دو کشور صورت می‌گیرد و تعابیر مختلفی از آن شده که من تایید نمی‌کنم. از آن طرف دو نفر کم شده و از این طرف هم دو نفر کم شده است.

  پربازدید ترین