• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اسلم فاروقی، رهبر داعش شاخه ی خراسان کیست؟

اسلم فاروقی، رهبر داعش شاخه ی خراسان کیست؟

در حالی که پس از جنگجویان طالب، داعش تهدید جدی برای امنیت و ثبات افغانستان شمرده میشود، اما حالا ریاست عمومی امنیت ملی از بازداشت رهبر این گروه در افغانستان خبر داده است.

گروهی که به باور نهادهای امنیتی کشور بیشتر از سوی استخبارات منطقه تمویل و تجهیز می شوند و مأموریت شان نیز ادامه ی بحران و مختل کردن ثبات و امنیت در افغانستان است.

اما گروه داعش شاخه ی خراسان چگونه گروهیست و رهبر این شاخه ی هراس افگنانه در کشور کیست و چگونه بازداشت شد؟

بر بنیاد اطلاعات منتشر شده از سوی ریاست عمومی امنیت ملی کشور، گروه داعش دست پرورده ی استخبارات منطقه است و این گروه برای برهم زدن امنیت افغانستان و برآورده سازی منافع گروهک های استخباراتی منطقه به ویژه پاکستان ایجاد شده است و گاه گاهی نیز شکل گیری این گروه به داعش عراق و سوریه ربط داده می شود، اما در واقعت امر این گروه نه تنها که با جنگجویان گروه داعش در عراق و سوریه پیوندی ندارند بلکه بیشتر عملیات های شان در آن سوی مرز افغانستان طراحی می شود و دستور شان را از سوی استخبارات منطقه می گیرند.

به تازه گی ریاست عمومی امنیت ملی کشور اعلام کرده است که در جریان عملیات هدفمند رهبر داعش شاخه ی خراسان را بازداشت کرده است که مشهور به عبدالله اورکزی، یا اسلم فاروقی است و در اصل شهروند پاکستان میباشد. اسلم فاروقی زاده ی روستای آخندزاده گان منطقه ی اورکزی ایجنسی کشور پاکستان است که در حال حاضر زیر حاکمیت نظامیان پاکستانی قرار دارد.

اسلم فاروقی از این پیش مسؤول نظامی شهر پشاور و فرمانده گروه داعش بود که در دره ی عبدالخلیل ولسوالی اچین ننگرهار فعالیت های هراس افگنانه اش را انجام میداد. اطلاعات نشان میدهد که اسلم فاروقی مسؤولت راه اندازی عملیات های نظامی و چریکی توسط جنگجویان گروه داعش در خیبر ایجنسی را به عهده داشت و پس از کشته شدن ابو سعید باجوری، منحیث والی نام نهاد داعش در افغانستان تعیین شده بود.

اطلاعات همچنان نشان میدهد که اسلم فاروقی روابط تنگا تنگ با تمامی شبکه های هراس افگن مانند لشکر طیبه و حقانی دارد، افزون بر آن این مقام ارشد داعش شاخه ی خراسان در گسترش دادن بخش های گونه گون شاخه ی خراسان داعش در افغانستان نقش کلیدی داشته است.

در کنار وی، ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان 19 جنگجوی دیگر را مشمول قار زاهد مشهور به مهاذ مسؤول نظامی داعش در افغانستان و سیف الله مشهور به ابوطلحه ی پاکستانی مسؤول جلب و جذب و تنظیم افراد در کتیبه های مختلف این گروه را نیز بازداشت کرده است. این سه مقام کلیدی داعش با شمار دیگر از جنگجویان این گروه در ولایت ننگرهار به چنگ نیروهای امنیت ملی افغانستان افتاده است.

ریاست عمومی امنیت ملی کشور با نشر خبرنامه یی همچنان اعلام کرده است که نیروهای ویژه ی امنیت ملی کشور تلاش دارد با راه اندازی عملیات های ویژه برای سرکوب گروه هراس افگن داعش در مناطق گونه گون کشور به ویژه در شرق هسته های مرکزی داعش شاخه ی خراسان را فلج کند و در روزهای آینده اطلاعات بیشتر را در مورد چگونگی بازداشت جنگجویان این گروه همگانی خواهد ساخت.

  پربازدید ترین