• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیک: طالبان خواهان رهایی فرماندهان ارشد شان استند

عبدالمتین بیک عضو هیات گفتگو کننده صلح با طالبان خواست طالبان را برای رهایی پانزده فرمانده بلند پایه شان، پذیرفتنی نمی داند.

آقای بیک می گوید که رهایی پانزده فرمانده بلندپایه طالبان که در حمله های بزرگ هراس افگنانه دست داشتند به سقوط ولایت ها در کشور و ادامه خشونت ها منجر خواهد شد.

در همین حال، نیروهای امریکایی در افغانستان اعلامیه طالبان را در باره نقض توافق با این گروه رد میکنند و هشدار میدهند که از حمله های طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغانستان دفاع خواهند کرد.

سنی لگیت، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان، در این باره می‌گوید:«نیروهای امریکایی در افغانستان، مقررات نظامی توافقنامه امریکا و طالبان را حفظ کرده و می‌کند، غیر این هر ادعا، بی بنیاد است.»

نیروهای امریکایی در افغانستان واضح گفته است که در «همخوانی با این توافقنامه، اگر بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که همکاران ما استند حمله شود، از آنان دفاع خواهد کرد.»

سید اکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان در این مورد می‌گوید:«امریکایان در مورد عملی سازی مسوولیت شان ناکام مانده است که یک موضوع، موضوع زندانیان است.»

خالد اسد، عضوی مجلس نماینده گان، در این باره گفت:«گر چی کتبی در مورد کاهش خشونت‌ها چیزی ذکر نشده بود اما گفته شده بود که خشونت باید کم شود.»

طاهر یرغل، نظامی پیشین، در این مورد گفت:«بهتر خواهد بود که حکومت افغانستان منافع ملی خود را و ختم جنگ را در نظر گرفته با طالبان به یک توافق برسند.»

از سوی دیگر یکی از سخنگویان عبدالله عبدالله ارگ را به امتیازگیری از روند رهایی زندانیان متهم می سازد.

فریدون خوزون، یکی از سخنگویان عبدالله، در این مورد گفت:«آنها از این پروسه جز امتیاز طلبی چیزی دیگری فکر نمی‌کند، که این به خیر پروسه و خیر کشور نیست.»

اما حکومت هرگونه بی پروایی را در کار رهایی زندانیان رد می‌کند و می‌گوید که طالبان خواهان رهایی 15 تن از فرماندهان ارشد شان استند، چیزی که برای حکومت قابل قبول نیست.

متین بیک، رییس اداره مستقل ارگان‌های محلی، در این مورد گفت:«ما آماده استیم که مرحله اول 400 تن آماده است بیاید این را رها کنیم. این طالب است که نمی‌خواهد می‌گویند آن 15 نفر را رها کنید. آن 15 نفر را اگر ما رها کنیم عملا دست اش به خون ملت آغوشته است.»

آقای بیک می‌گوید که رهایی 15 فرمانده بلندپایه طالبان که در حمله‌های بزرگ هراس افگنانه دست داشتند به سقوط ولایت‌ها در کشور و ادامه خشونت‌ها منجر خواهد شد.

با آن که سه نماینده طالبان از چند روز به این سو به کابل آمده اند تا روی چه گونه گی رهایی زندانیان بحث کنند اما شماری از اعضای شورای ملی و نظامیان پیشین می‌گویند که اگر توجه بیشتر به این روند صورت نگیرد، ممکن توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان و نیز روند صلح میان حکومت و طالبان بی نتیجه به پایان برسد.

  پربازدید ترین