• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مصاحبه استاد جعفری دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان با شبکه تلوزیونی طلوع نیوز در رابطه با رهایی زندانیان طالبان توسط دولت

مصاحبه استاد جعفری دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان با شبکه تلوزیونی طلوع نیوز در رابطه با رهایی زندانیان طالبان توسط دولت

♦️ مجری شبکه طلوع نیوز : در رابطه با فهرست پیشنهادی طالبان برای آزادی زندانیان و شرط حکومت برای رهایی مشروط زندانیان طالبان به عنوان اینکه این زندانیان نباید دوباره به جنگ علیه دولت افغانستان بپردازند و خشونت های طالبان نیز باید کاهش یابد، به نظر شما این روند چگونه طی خواهد شد؟
استاد جعفری(دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان):  البته ما بارها شاهد آزادی زندانیان طالبان بوده ایم که آنها بعد از آزادی، دوباره وارد میدان جنگ علیه دولت شده اند و این حق دولت است که شروطی را برای رهایی زندانیان طالب قائل شود. ضمنا به نظر می رسد که هیچ تضمینی وجود ندارد که اینها بعد از آزادی دوباره جنگ علیه مردم، پولیس و نیروهای امنیتی افغانستان را آغاز نکنند لذا آزادی اینها بعد از پروسه ای با مفاهمه و مذاکره باید باشد نه اینکه ابتدائا فورا نیروهایی که سال ها دست شان به خون مردم و نیروهای امنیتی آغشته است، آزاد شوند و این کار درستی نیست.  دولت ممکن است به سبب فشار آمریکایی ها این کار را انجام دهد، که این کار دولت اشتباه است، ولی بنظرم در اصل دولت هم حق ندارد که قبل از مذاکره با طالبان و قبول شرایط مورد درخواست مردم افغانستان توسط طالبان، این کار را انجام دهد، زیرا مردم و نیروهای امنیتی در طول سال های گذشته تاوان های سنگینی داده اند و بدون قبول شرایط مورد درخواست مردم افغانستان توسط طالبان، دولت هم حق چنین کاری را ندارد. در این زمینه حزب رفاه ملی افغانستان و سایر احزاب نیز نظراتی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

♦️ مجری: آیا آزادی زندانیان طالبان باید پس از گفتگوهای بین الافغانی باشد؟
استاد جعفری:  قطعا اگر افرادی هم آزاد می شوند باید از بین افرادی که بیمار باشند یا کهولت سن دارند و یا مرتکب جرم و جنایتی بصورت گسترده نشده باشند، اما بقیه افرادی که از میدان های جنگ گرفته شده اند یا رودرروی مستقیم مردم و نیروهای امنیتی قرار گرفته اند باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود.  
♦️ مجری: در مورد آزادی تدریجی و مشروط زندانیان طالبان از طرف دولت نظر شما چیست؟
استاد جعفری( فعال سیاسی): قطعا در این زمینه هم باید شروطی باشد و دولت پروسه ای را در نظر بگیرد، بنده نیز با این نظر دولت موافق هستم. البته متاسفانه در این زمینه هم دولت بارها نظرش را تغییر داده  و بدون در نظر گرفتن بسیاری از واقعیت ها و حقیقت ها اقداماتی را صورت داده است.
♦️ مجری: شما نگران تغییر خط قرمزهای حکومت در زمینه آزادی مشروط زندانیان طالبان هستید؟
استاد جعفری: ما نگران هستیم که آقای خلیلزاد دوباره به رییس جمهور افغانستان فشار بیاورد و دوباره نظر دولت تغییر کند. متاسفانه شما می بینید در واقع در کشور ما خارجی ها از جمله آمریکایی هستند که حکومت می کنند نه دولت ما. در این قسمت عملکرد آقای خلیلزاد را دیدید که به جای یک رییس جمهور، دو نفر رییس جمهور همزمان اعلام می شود و چالش ها و مشکلات امروز افغانستان نشات گرفته از سیاست های خارجی ها خصوصا آمریکا است که بر مردم ما تحمیل شده است.

♦️ مجری: چه چیزهایی می تواند باعث شود که دولت افغانستان از موضع خودش بر نگردد و رهایی زندانیان را بصورت تدریجی انجام دهد؟
استاد جعفری: تنها راه دولت افغانستان رجوع به مردم خودش و رجوع به داشته های خود می باشد و دست دراز کردن به سوی غربی ها خصوصا آمریکایی ها و قطری ها و پاکستانی هایی که این همه جنایت مرتکب شده اند اشتباه است.  این کار در حقیقت یک نوع جفا در حق مردم و نیروهای امنیتی ما است. آزموده را آزمودن خطاست. ما به همدیگر رحم نمی کنیم و سیاستمداران ما مشکلات و گرفتاری هایی را ایجاد می کنند، مطالب فراقانونی را مطرح می کنند. از جمله اعلام شده که در شمال افغانستان سلاح توزیع شده است و مسائل دیگری که نباید صورت می گرفت. همچنین مسئله جنگ بیولوژیک که غرب شروع کرده و بحث کرونا که آمریکا می خواست چین و کره و ایران را از پا در بیاورد و یک ویروس صنعتی است که گریبانگیر کل دنیا شده است. معضل ها و مشکلاتی مانند فقر، بیکاری، سیل مهاجرت، ناامنی و صدها مشکلات دیگر که متاسفانه ما به همدیگر رحم نمی کنیم از جمله اینکه در ولایت سرپل که زادگاه بنده نیز هست، عده ای غیر مسئول در آنجا سلاح به دست گرفته، مردم را اذیت و آزار می کنند و کارهای فراقانونی انجام می دهند و از این فرصت دشمنان و طالبان سوء استفاده می کنند.

♦️ مجری: اکنون ما از یک طرف با مشکلات داخلی روبرو هستیم و از طرف دیگر تلاش هایی خارج از کشور برای صلح صورت می گیرد، از جمله توافق آمریکا و طالبان و بحث جنجال برانگیز رهایی زندانیان طالبان است، در چنین شرایطی ما چگونه می توانیم بر اوضاع فائق بیاییم؟
استاد جعفری: تنها راه این است که دولت افغانستان با تعقل و تدبر و تفکر اوضاع را به پیش ببرد و همچنین دوستانی که بخاطر مسائل انتخابات رنجش و آزرده خاطر هستند و در روز تحلیف دو نفر خود را رییس جمهور معرفی کردند بیایند و بخاطر اوضاع شکننده کشور و مشکلات مردم افغانستان تفاهم و همدلی ایجاد کنند.

  پربازدید ترین