• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

تأکید مجدد رییس جمهور ایران: برادران و خواهران افغانستانی مبتلا به کرونا رایگان درمان شوند + فیلم

تأکید مجدد رییس جمهور ایران: برادران و خواهران افغانستانی مبتلا به کرونا رایگان درمان شوند + فیلم

رییس جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تأکید می‌‌کند که اگر از اتباع افغانستان و برادران و خواهران افغانستانی مبتلا به کرونا یا علامت‌دار بودند، حتما درمان شوند و این درمان هم رایگان انجام شود.
 
دکتر حسن روحانی که روز سه‌شنبه(19 حمل) از طریق ویدئوکنفرانس با والی خراسان جنوبی ایران در مورد چگونگی روند مدیریت بیماری کرونا در این ولایت سخن می‌گفت، در بخشی از سخنان خود موارد بستری احتمالی اتباع افغانستان در این ولایت را جویا شد.
 
والی خراسان در پاسخ گفت: خوشبختانه یک مورد مثبت را هم در مرز نداشتیم و روزانه بیش از 2 هزار کارگر در سه مرکز اقتصادی ما در ماهیرود(مرز مشترک با افغانستان) مشغول به کار هستند".
 
محمدصادق معتمدیان افزود: "با توجه به پروتکل‌های بهداشتی که حداکثری انجام گرفته و همکاری خوبی که طرف افغان انجام داد، خوشبختانه مشکلی نداشتیم و فقط پنج نفر از اتباع خارجی در مراکز درمانی ما بستری شدند که سه مورد افغانستان و 2 مورد پاکستان بودند و تحت مداوا قرار گرفتند".
 
رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه تاکید کرد: "اگر از اتباع افغانستان و برادران و خواهران افغان ما، خدای نکرده مبتلا به کرونا یا علامت‌دار بودند، حتما درمان شوند و این درمان هم رایگان انجام شود".
 
وی تصریح کرد: "این یک کار و وظیفه‌ای است که ما در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفتیم و شما هم به آن توجه داشته باشید که در این امر کرونا همه به هم وابسته هستیم".
 
دکتر روحانی تصریح کرد: "ما و همسایگان‌مان کاملا به هم پیوسته هستیم و همه باید مراعات امور بهداشتی را داشته باشیم".

وی گفت: "اگر موردی بود، در استان مثل همه ایرانی‌های ما با آنان رفتار شود".

 منابع رسانه‌ای در ایران به تاریخ 12 حمل گزارش دادند که با پیشنهاد والی سمنان، به وزیر داخله و موافقت دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور این کشور، پروسه درمان اتباع و مهاجرین مبتلا به ویروس کرونا در ایران به صورت رایگان انجام خواهد شد.
 
به دنبال این توافق، وزارت داخله ایران درمان رایگان بیماران اتباع خارجی و مهاجر مبتلا به ویروس کرونا در ایران را به همه والیان و لایت‌های این کشور ابلاغ کرد.
 
این اقدام با استقبال افغانستان مواجه شد و سفارت افغانستان در تهران، وزارت امورمهاجرین و همچنین داکتر عبدالله عبدالله، که خود را رییس‌جمهور دولت همه شمول می‌خواند، از این دستور رییس جمهور ایران، به خصوص در شرایط ویژه اقتصادی این کشور، تشکر و قدردانی کردند.
 
این در حالی است که بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات ولایات‌های مهاجرپذیر در ایران، عدم مراجعه اتباع و مهاجرین مبتلا به کرونا به مراکز درمانی، به دلیل هزینه‌های درمانی و به دنبال آن افزایش شیوع کرونا در میان سایر افراد بوده، که بنابر پیشنهاد والی سمنان، این مشکل با موافقت دکتر روحانی مرتفع شده است.
 
با وجودی که مقام‌های بهداشتی و درمانی در جمهوری اسلامی ایران از انجام رایگان تست کرونا برای اتباع و مهاجرین خارجی در این کشور، همانند شهروندان ایرانی خبر داده بودند، اما سایر هزینه‌های درمانی و شفاخانه‌ای برای این مهاجرین سنگین و چه بسا غیرقابل پرداخت بوده است.
 
اما حالا این درمان از ابتدا تا انتها به صورت کاملا رایگان صورت می‌پذیرد.

  پربازدید ترین