• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برخورد دو گانه و ناعادلانه حکومت در روند توزیع مواد غذایی در کابل

برخورد دو گانه و ناعادلانه حکومت در روند توزیع مواد غذایی در کابل

حکومت پس از طرح وضع قیود روزگری، روند توزیع مواد غذایی به کارگران روزمزد و خانواده‌های فقیر در کابل را آغاز کرد. حکومت به سه ارگان (ولایت کابل، وزارت زراعت و شهرداری کابل) وظیفه سپرد تا به نیازمندان و کارگران در جریان روزهای قیود روزگری مواد غذایی کمک کنند. این نهادها در ابتدا برای هر خانواده فقیر به تعداد 50 کیلو گرام گندم توزیع می‌کرد، اما اکنون شماری از باشنده‌گان پایتخت از نحوه توزیع گندم شاکی‌اند و می‌گویند که حکومت در توزیع کمک «دوگانه» برخورد می‌کند. آنان می‌گویند حکومت به‌ رغم این‌که در سایر نقاط شهر کابل به مقدار 50 کیلو گرام گندم توزیع کرده، اما در ناحیه‌های 18 و 13 این رقم به 4 کیلو کاهش یافته است.

رحمت‌الله، یک تن از باشنده‌گان شهر کابل است. او می‌گوید، برای این‌که مایحتاج خانه‌اش را تأمین کند، پیش از این به‌ گونه‌ی روزمزد کار می‌کرده است و اکنون به دلیل قیود روزگردی بیکار است. وی می‌گوید که فامیلش 7 نفر عضو دارد و اکنون با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. رحمت‌الله از این‌که حکومت برای کارگران و نیازمندان کمک توزیع می‌کند، ابراز خرسندی کرد. او اما گفت که روند توزیع کمک‌ها در شهر کابل عادلانه نیست. به گفته او حکومت در بعضی نقاط شهر کابل 50 کیلوگرام گندم توزیع کرده، اما در ناحیه 13 به هر خانواده 4 کیلوگرام با مقداری نخود توزیع کرده است. او افزود: «خوب است که به مردم کمک می‌کند، اما این کمک‌ها باید عادلانه باشد. شنیدم در بعضی نقاط یک بوجی گندم داده، در حالی در منطقه ما 4 کیلو گندم با مقداری نخود داده است. این‌که درد ما را دوا نمی‌کند.»

جمعه‌خان، یک باشنده دیگر شهر کابل است. او نیز از کمک‌های صورت گرفته ناراضی است. وی تصریح می‌کند که حکومت در امر توزیع کمک به باشنده‌گان شهر کابل برخورد دوگانه کرده است. جمعه‌خان بیان داشت که دولت در بعضی نقاط شهر کابل به افراد کارگر و نیازمند بیش از 50 کیلوگرام گندم توزیع کرده تا در روزهای قرنطین در خانه بمانند و از آن استفاده کنند، اما در بعضی نقاط دیگر این کمک‌ها کاهش یافته و به هر خانواده 4 کیلوگرام گندم توزیع کرده و این عادلانه نیست. او توضیح داد خانواده‌هایی که بیش از 10 نفر عضو دارند، چگونه می‌توانند با 4 کیلو گندم نفقه کنند.

در همین حال سخنگوی والی کابل در صحبت با روزنامه 8صبح ادعاهای باشنده‌گان ناحیه 13 و 18 شهر کابل را رد می‌کند. ناصر مهری، سخنگوی والی کابل، گفت که اداره ولایت کابل در همکاری با وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و شهرداری کابل به هر خانواده 50 کیلوگرام گندم و چهار کیلو دال توزیع کرده است. او ادعاهای باشنده‌گان این ناحیه‌ها را که گویا برای هر خانواده 4 کیلوگندم توزیع شده، رد کرد. او تأکید کرد که آنان به گونه یک‌سان به تمامی باشنده‌گان شهر کابل مواد غذایی توزیع کرده‌اند.

آقای مهری تصریح کرد که آنان تا کنون به 8 ناحیه و سه ولسوالی ولایت کابل گندم و دال توزیع کرده‌اند. وی بیان داشت که تاهنوز 46 هزار خانواده در این ناحیه‌ها مواد غذایی از سوی این اداره‌ها دریافت کرده‌اند. هم‌چنان پیش از این سخنگوی والی ولایت کابل گفته بود که تنها یک بخش از کمک‌ها است که به همکاری وزارت زراعت به کارگران و نیازمندان شهر کابل توزیع می‌شود. او گفت که یک طرح 500 میلیون افغانی دیگر نیز زیر کار است و با تصویب شدن آن از سوی اداره ریاست جمهوری این اداره را قادر می‌‎سازد تا در جریان روزهای قیود روزگردی به کارگران روزمزد و دست‌فروش مواد غذایی و پول نقد کمک کند.

حکومت افغانستان در حدود دو هفته پیش طرح قیود روزگردی را در شهر کابل تطبیق کرد. این طرح در ابتدا چندان از سوی باشنده‌گان پایتخت عملی نشد. شماری زیاد از باشنده‌گان پایتخت شکایت داشتند که با تطبیق قیود روزگری آنان نمی‌توانند مایحتاج زنده‌گی‌شان را تأمین کنند، از این رو از حکومت خواستند که به آنان کمک فراهم کند.

  پربازدید ترین