• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امام خامنه ای: کرونا یک آزمون و ابتلا برای مردم و دولت هاست

امام خامنه ای: کرونا یک آزمون و ابتلا برای مردم و دولت هاست

امام خامنه‌ای حفظه‌الله رهبر انقلاب اسلامی امروز پنج‌شنبه 21 حمل و مصادف با نیمه شعبان سالروز ولادت باسعادت حضرت صاحب العصر والزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سخنرانی زنده تلویزیونی با ملت ایران و عموم مسلمانان جهان سخن گفتند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود گفتند: شاید در تاریخ بشر کمتر دوره‌ای اتفاق افتاده باشد که آحاد بشری در همه جای عالم به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشند. امروز نخبگانی که آگاهانه این نیاز را احساس می‌کنند و هم مردم در ناخودآگاهِ خود به یک منجی و مهدی احساس نیاز می‌کنند.

امام خامنه‌ای تاکید کردند: امروز بعد از آن که بشریت مکاتب‌ و مسلک‌های گوناگون را تجربه کرده از کمونیسم تا لیبرال دموکراسی غربی، اما هنوز احساس آرامش نمی‌کند.

ایشان در همین زمینه افزودند: بشر با وجود پیشرفت‌های حیرت‌آور، احساس آرامش نمی‌کند. بشریت دچار فحشا و گناه و بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی بسیار وسیع شده است. بشر دچار سوء استفاده‌ی قدرت‌ها از علم است و بشر دچار سوء‌ استفاده از کشفیات طبیعت است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه خرد انسانی نعمت بزرگی است و می‌تواند بسیاری از مشکلات دنیا را حل کند، خاطرنشان کردند: "اما برخی گره‌ها را نمی‌توان با خرد انسانی حل کرد. امروز بی‌عدالتی در دنیا از علم تغذیه می‌کند، یعنی علم پیشرفته در خدمت بی عدالتی و سلطه‌ی بر ملت‌ها است. حل اینها به یک قدرت الهی نیاز دارد؛ به دست پرقدرت امام معصوم."

ایشان افزودند: لذا ماموریت بزرگ حضرت بقیة الله الاعظم (عج) عبارت است از برقراری قسط و عدل. در بسیاری از روایات و زیارت‌ها و دعاها به این معنا اشاره شده است؛ عدلی که انتظار است ایشان به وجود بیاورند در یک بخش خاص نیست بلکه در همه شئون زندگی است.

امام خامنه‌ای با تشریح تفاوت مفهوم انتظار و نیاز، گفتند: "برای اینکه نیاز به عدالت جهت پیدا کرده و مفید باشد در اسلام از ما انتظار خواسته شده است که فراتر از نیاز است. انتظار یعنی امید و اعتقاد به اینکه آینده‌ی قطعی وجود دارد و این انتظار سازنده است. در معارف ما انتظار فرج جایگاه بسیار مهمی دارد. در انتظارِ فرج امید و تحرک است و اقدام هم وجود دارد. انتظار فرجِ حضرت ولی عصر یک مصداق از فرج و امید است. مشکلات زیادی در زندگی هر انسانی بوجود می‌آید که نباید مایوس شده و امیدوار بود. انتظار فرج و گشایش، گشایشی برای انسان بوده و او را از یاس و درماندگی نجات می‌دهد".

ایشان با تاکید بر این نکته که امت محمدی در هیچ حادثه‌ای در زندگی احساس یاس و ناامیدی ندارد، اظهار داشتند: انتظار به معنای دست رو دست گذاشتن نیست، بلکه به معنای اقدام کردن است و باید انسان احساس کند که عاقبتی وجود دارد که باید برای آن تلاش کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: باید در راه ایجاد جامعه مهدوی تلاش کنیم و خودسازی و دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به جامعه مهدوی نزدیک نمائیم. جامعه مهدوی جامعه قسط برادری و علم و عزت است. انتظار فرج غیر از بی صبری و مدت معین کردن است. بلکه باید خود را آماده برای حضور امام عصر کرد. البته انسان نباید عجله کند بلکه باید بر اساس حکمت عمل نمود.

ایشان در پایان این بخش از سخنان خود گفتند: باید با دعا و مناجات با پرودگار انتظار فرج را افزایش داد. دعاهای فراوان و مناجات گوناگون در ماه شعبان و رمضان وجود دارد. یاد خداوند به انسان گشایش و بهجت داده و رحمت الهی را جلب می‌کند.

امام خامنه‌ای حادثه‌ی کرونا را یک ابتلای عمومی و آزمون دینی هم برای دولت‌ها و همه ملت‌ها دانسته و گفتند: در حقیقت دولت‌ها و ملت‌ها در این حادثه امتحان می‌شوند.

ایشان افزودند: ملت ایران در این آزمون کرونا خوش درخشید. اوج این افتخار ملی متعلق به مجموعه درمانی کشور است. اینها جان و سلامت خود را در خدمت مردم قرار دادند. این خاطرات جامه پزشکی در حافظه ملت به خوبی به یادگار خواهد ماند. در کنار اینها، داوطلبانی بودند که عضو جامعه پزشکی هم نبودند، طلاب، دانشجویان و هزاران بسیجی و آحاد مردم خدمات باارزشی که واقعا از توصیف بالاتر است ارائه کردند. در کنار اینها نیروهای مسلح که از همه توان خود حتی در زمینه‌های علمی و ساخت و ساز و تولید امکانات بهداشتی و درمانی استفاده کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تکمیل مطلب فوق گفتند: همۀ اینها نشانه‌ی عمق فرهنگ اسلامی و رسوخ این فرهنگ در میان مردم ما است. بر خلاف خواسته و کسانی که در یکی دو دهه اخیر تلاش کردند فرهنگ ایرانی-اسلامی را تحقیر کنند و مردم را متوجه سبک زندگی غربی کنند، خوشبختانه احساس تفکر اسلامی و زنجیره ارزش‌های اسلامی در مردم بسیار قوی و راسخ است.

ایشان با بیان اینکه متقابلا فرهنگ و تمدن غربی هم محصول خود را در این رابطه نشان داد، اظهار داشتند: اینکه دولتی ماسک و دستکش متعلق به دولت دیگر را سر راه مصادره کند و به کشور خودش ببرد اتفاق افتاد. یا مردم هر روز در ظرف مدت کوتاهی فروشگاه‌ها را تخلیه کنند و حرص بزنند برای خرید بیشتر و دکان‌ها خالی شود، اینها را تلویزیون‌های دنیا نشان داد. یا کسانی برای چند دستمال توالت به جان هم بیفتند و یا کسانی برای خرید اسلحه صف بکشند (چون در این ایام احساس خطر می‌کنند) یا بیماران را اولویت‌گذاری کنند و بیمار پیر را معالجه نکنند، یا حتی بعضی‌ها از ترس کرونا خودکشی کردند، اینها چیزهاییست که در آنجا اتفاق افتاده است و نتیجه‌ی منطقی و طبیعی فلسفه‌ی حاکم بر تمدن غربی است که فلسفه مادی و اغلب بی خدایی است.

امام خامنه‌ای افزودند: "یکی از سناتورهای غربی همین چند روز پیش گفته بود که غرب وحشی زنده شد. وقتی می‌گوییم غرب روحی وحشی دارد که با ظاهرش منافاتی ندارد، برخی انکار می کنند."

ایشان با بیان اینکه هرچند کرونا مشکل بزرگی برای بشریت است لکن این مشکل در قیاس با بسیاری از مشکلات چیز کوچکی به حساب می‌آید، خاطرنشان کردند: ما مشکلات فراوانی را در دنیا و کشور خودمان داشتیم که از این حادثه کمتر نبود بلکه بیشتر بود. از جمله درست در 32 سال پیش در همین ایام هواپیماهای صدام مواد شیمیایی را در بخش‌هایی ریختند و از مردم ما و مردم خودشان هزاران نفر را کشتند و البته همه قدرت‌های بزرگ هم از صدام حمایت می‌کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تکمیل مطلب فوق گفتند: برخی از همین کشورهای غربی سلاح شیمیایی را به صدام دادند و تا امروز هم احدی از آنها جواب پس نداده است. همچنین در جنگ‌های بزرگ دنیا مثل دو جنگ جهانی میلیون‌ها نفر کشته شدند. در جنگ ویتنام همین‌طور و در جنگ‌های گوناگون دیگر مثل حمله به عراق عده‌ی زیادی به شهادت رسیدند.

ایشان تاکید کردند: "مسئله کرونا ما را نباید از توطئه دشمنان و استکبار غافل کند؛ دشمنی استکبار با اصل نظام جمهوری اسلامی است. اصل جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری اسلامی از نظر استکبار قابل فهم نیست".

امام خامنه‌ای با اشاره به در پیش بودند ماه مبارک رمضان، گفتند: ماه رمضان، ماه انفاق و ایثار و نیازمندان است و نیاز است که رزمایشی برای کمک مؤمنانه به نیازمندان بوجود آید تا به فقرا کمک شده و خاطره‌ی خوشی در اذهان ایجاد شود.

ایشان اظهار داشتند: در غیاب جلسات عمومی ماه رمضان مثل دعا و نیایش (که امسال قاعدتا محرومیم)، نباید از عبادت و تضرع و خشوع در تنهایی غفلت شود. ما می‌توانیم در خلوت خودمان و در میان خانواده‌ی خودمان همین معنا و توجه را بوجود بیاوریم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنان خویش با اظهار امیدواری به اینکه آرزوهای مردم با فرج حضرت ولی عصر عجل‌ الله تعالی فرجه الشریف تحقق یابد، تاکید کردند: مسئولین و فعالان جوان در عرصه علم و فناوری نباید جهش تولید را فراموش کنند و بایستی به هر قیمتی که هست آن را دنبال کرده و کشور را جهش دهیم. جوانان باید ساخت و ساز و تولید نیازهای فراوان کشور در آزمایشگاه‌ها دنبال کنند.

  پربازدید ترین