• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کرونا | مهاجران ساکن ایران و معضل خدمات بانکی

کرونا | مهاجران ساکن ایران و معضل خدمات بانکی

نان را از من بگیر خنده ات را نه
چند روز پیش در صف نان سنگک ایستاده بودم. پیرمردی افغانستانی دو عدد نان خواست و یک ده هزار تومانی به نانوا داد. نانوا به درستی از پذیرفتن پول امتناع کرد و خواست تا کارت بکشد.
او کارت نداشت . به این سو آن سو نگاه کرد. نان را گذاشت تا دست خالی برود.
مردی گفت نان را بردار برو من حساب می کنم.
گفت پولش؟
گفت بعدا ازتان می گیرم.
گفت شما را نمیشناسم.
گفت من می شناسمتان.
پیرمرد نان را گرفت و گفت خدا ارحم الراحمین است و رفت./دیاران

♦ ارسالی از یکی از مخاطبان

نزدیک به یک میلیون پناهنده دارای کارت آمایش معتبر در ایران ساکن هستند که نزدیک به دو سال هست به طور سلیقه ای، بعضی از بانک ها کارت بانکی برای آنها صادر و خیلی از بانک ها برای اتباع دارای کارت امایش کارت بانکی صادر و یا تمدید نمی کنند.

حدود 400 هزار مهاجر افغانستانی دارای گذرنامه با انواع اقامت معتبر (تبدیل وضعیتی، دانشجویی، پروانه کار، سازمانی و ...) هستند، که در انجام امور بانکی از جمله صدور و تمدید کارت بانکی، به علت برخورد سلیقه ای کارمندان بانک ها، با مشکل مواجه هستند.
 
نزدیک به 500 هزار مهاجر دارای گذرنامه خانواری در ایران زندگی می کنند که اعتبار گذرنامه های این گروه از اتباع افغانستانی در دلو/بهمن و حوت/اسفند ماه 96 توسط هیئات های اعزامی سفارت افغانستان به اردوگاه سلیمان خانی، اصفهان و شیراز  برای مدت 2 سال تمدید شده بود و همزمان اعتبار روادید آنها نیز بعد از اخذ هزینه های مربوطه توسط دفاتر خدمات اتباع خارجی تا 97/6/31 تمدید گردید.

در میزان/مهر ماه 1397 اعتبار روادید گذرنامه های خانواری، با ارسال بخشنامه به ادارات مرتبط به اتباع خارجی، تا 98/3/31 تمدید شد ولی در گذرنامه ی این گروه از اتباع افغانستانی ساکن ایران، مهر تمدید روادید تا 97/6/31 اعتبار داشت که از میزان/مهرماه 97 به بعد در انجام بعضی از امور اداری به علت نداشتن اعتبار روادید، دچار مشکلاتی می شدند.
بانک ها برای این گروه از اتباع افغانستانی به صورت سلیقه ای عمل می کنند.

نزدیک به 700 هزار اتباع افغانستانی دارای سربرگ طرح های مختلف سرشماری هستند، که به این گروه از اتباع افغانستانی هیچ گونه خدمات بانکی ارایه نمی گردد.

تعدادی قابل توجهی از اتباع افغانستانی ساکن ایران دارای هیچ گونه مدرک شناسایی و یا سربرگ سرشماری نیستند، که به این گروه از اتباع افغانستانی نیز هیچ گونه خدمات بانکی ارایه نمی گردد.

  پربازدید ترین