• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دهمین کشتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان در چابهار 4 ساعته تخلیه شد

دهمین کشتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان در چابهار 4 ساعته تخلیه شد

دهمین کشتی حامل گندم اهدایی دولت هند به افغانستان با 5 هزار تن گندم با پهلوگیری در بندر چابهار ایران چهار ساعته تخلیه شد که به وسیله لاری/کامیون از طریق جاده چابهار میلک به کشور ارسال می‌شود.

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: این کشتی  حامل 203 دستگاه کانتینر 20 فوتی با 5 هزار تن گندم است که از مبدا بندر کاندلای هند به مقصد افغانستان بارگیری شده است.

وی افزود: نخستین محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان شامل 640 دستگاه کانتینر به میزان 15 هزار تن در نیمه اول عقرب/آبان سال (1396) از بندر کاندلای هند وارد بندر چابهار شد و از آن به بعد نیز 9 فروند کشتی دیگر وارد بندر چابهار شده است.

وی ادامه داد: چابهار با توجه به تخفیف های در نظر گرفته شده، ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کشتی نگار از شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امسال نخستین محموله کمک های بشردوستانه و دهمین محموله گندم اهدایی هند به افغانستان  را حمل کرد.

آقایی افزود: این محموله حدود 5 هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان است که پس از تخلیه از طریق مرز میلک به افغانستان ترانزیت می شود.

وی از حضور عبدالغفور لیوال؛ سفیر کشورمان در ایران در چابهار و بازدید از روند تخلیه کشتی حامل گندم تشکر و قدردانی کرد و افزود: فعال شدن تجار افغانستانی برای ترانزیت کالاهایشان از طریق ولایت سیستان و بلوچستان سبب رونق مسیر ترانزیتی چابهار- میلک و ایجاد فرصت مغتنمی برای بهره گیری از توانمندیها و ظرفیت های ترانزیتی ولایت سیستان و بلوچستان می شود.

سفیر کشورمان در ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از ورود اولین محموله گندم اظهار داشت: این نخستین محموله از مجموعه 75 هزار تنی گندم است که از طریق بندر چابهار به افغانستان ترانزیت می شود.

 عبدالغفور لیوال افزود: از دو کشور دوست هندوستان و جمهوری اسلامی ایران در انتقال و ترانزیت گندم در شرایط بسیار سخت، مهم و حساس کنونی که منطقه و جهان از بحران شیوع بیماری کرونا در رنج است، تشکر کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری مستقیم همکاران در جمهوری اسلامی ایران این گندم هر چه سریعتر به افغانستان برسد.

سفیر کشورمان در ایران هدف از سفرش به چابهار را ورود کشتی حامل گندم عنوان کردو از مسوولان جمهوری اسلامی ایران بویژه در بندر چابهار به سبب تسریع و تکمیل فرایند تخلیه و بارگیری که موجب رفع نیاز مردم افغانستان در اینچنین شرایط به این محموله خواهد شد تشکر کرد.

لیوال همچنین به نمایندگی از مردم و حکومت افغانستان از جمهوری اسلامی ایران و کشور هندوستان در این راستا تشکر کرد.

  پربازدید ترین