• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شهروندان افغانستانی در ایران سفیران صلح هستند

«بهرام امیراحمدیان» استاد دانشگاه علامه طباطبایی ایران ملت های دو کشور ایران و افغانستان را سفیران صلح دو کشور خواند و بر تقویت این نقش آنها برای پیشبرد هدف بزرگتر تقریب دو ملت و دولت از بعد سیاسی و فرهنگی تاکید کرد.
وی میزان شناخت دو ملت ایران و افغانستان نسبت به یکدیگر را ناکافی خواند و گفت که برای توسعه روابط بین ایران و افغانستان، طرفین باید شناخت خود نسبت دیگری را بیشتر کنند.

به‌عقیده امر احمدیان، هرچند تاکنون در حوزه مسائل سیاسی بین دو کشور اقدامات تقریبی زیادی صورت گرفته است، اما با وجود اشتراکات فرهنگی بین دو ملت ایران و افغانستان، هنوز بسیاری از مناسبات اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور مغفول مانده و برای نیل به هدف تقریب هرچه بیشتر دو ملت و دولت باید مناسبات همه جانبه میان دو کشور را تقویت کرد.

وی با تاکید بر اینکه قبل از انجام هر اقدامی باید تقویت شناخت دو ملت نسبت به هم را در دستور کار قرار داد پیشنهاد داد تا در ایران اقدامات مطالعاتی جدیدی با محوریت «افغانستان، کشوری که از نو باید شناخت» شکل داد و توسعه بخشید.

امیر احمدیان معتقد است قبل از انجام هر کاری باید شناخت کافی به دست آورد. هم‌اکنون طی مشاهدات وی دیدگاه افغانستانی‌ها نسبت به ایرانی‌ها بسیار بهتر از دیدگاه ما ایرانی‌ها نسبت به افغانستانی‌هاست که این موضوع هم نشات گرفته از مسئله شناخت است.

به اعتقاد وی، بایسته است تا در مجموعه‌ جدید مطالعاتی که برای تقریب و همسو سازی تلاش های جامعه علمی و دانشگاهی دو کشور ایران و افغانستان در دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد شد، تلاش ها را به سمتی سوق داد که به توقیت شناخت دو ملت برای تقریب هر چه بیشتر آنها بیانجامد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد که با این وجود هنوز تعداد زیادی از شهروندان افغانستان در ایران زندگی می‌کنند که می‌توانند در رابطه با بهتر شدن روابط بین دو کشور نقش سفیران صلح را بازی کنند.

  پربازدید ترین