• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خط بطلان سازمان جهانی صحت بر ساختگی بودن ویروس کرونا/ مبدا کرونا در چین و به احتمال زیاد خفاش ها مخزن اکولوژیکی آن هستند

خط بطلان سازمان جهانی صحت بر ساختگی بودن ویروس کرونا/ مبدا کرونا در چین و به احتمال زیاد خفاش ها مخزن اکولوژیکی آن هستند

سازمان جهانی صحت اعلام کرد، همه مدارک موجود نشان می‌دهد ویروس کرونا اواخر سال گذشته میلادی در چین در حیوانات شکل گرفته و در لابراتوار یا جای دیگری دستکاری یا تولید نشده است.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته گفت، دولتش در حال تشخیص این مساله است که آیا این ویروس در لابراتواری در شهر ووهان چین تولید شده است یا نه.

اما «فادلا چایب» سخنگوی سازمان جهانی صحت گفت: این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا، منشا حیوانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مشخص نیست این ویروس چطور از یک گونه حیوانی به انسان جهش یافته، افزود: به طور قطع یک میزبان حیوانی واسط برای ویروس وجود داشته است.

وی گفت: به احتمال زیاد خفاش‌ها مخزن اکولوژیکی این ویروس هستند، اما اینکه چطور ویروس از خفاش به انسان انتقال می‌یابد هنوز کشف نشده است.

سخنگوی سازمان جهانی صحت از پاسخ به این پرسش که ممکن است ویروس به طور غیرعمد از یک لابراتوار فرار کرده باشد، خودداری کرد.

انستیتو ویروس شناسی ووهان شایعه‌ها درباره تولید ویروس یا اجازه فرار آن را رد کرده است.

به گزارش ایرنا، چایب درمورد تصمیم هفته گذشته ترامپ برای قطع کمک های مالی آمریکا به سازمان جهانی صحت گفت: در حال ارزیابی این وضعیت هستیم و با شرکایمان برای بررسی مساله و پر کردن هر گونه خلائی همکاری می کنیم.

وی با یادآوری اقدامات انجام شده درمورد فلج اطفال، اچ‌آی‌وی و مالاریا، افزود: تداوم آنچه انجام می‌دهیم نه تنها برای کووید-19 بلکه برای دیگر برنامه‌های صحت و سلامت، بسیار اهمیت دارد.

سخنگوی سازمان جهانی صحت با تاکید بر بودجه دو سالانه 4.8 میلیارد دلاری سازمان جهانی صحت گفت: 81 درصد از بودجه این سازمان برای دو سال آینده تامین شده است.

  پربازدید ترین