• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

 دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

دعای دومین روز از ماه مبارک رمضان به‌همراه توضیح آن را مطالعه کنید.

امروز دومین روز از ماه باعظمت و پر خیر و برکت رمضان است. این ماه از جهت عظمت، شرافت و معنویت به‌‌عنوان برترین ماه سال شناخته می‌شود. در بیان عظمت ماه رمضان همین بس که قرآن کریم کتاب هدایت تمام بشریت در این ماه آن هم در شب قدر که برتر از هزار ماه است، نازل شده است، ماهی که به ماه مهمانی الهی شناخته می‌شود و بر اساس روایتی از رسول گرامی اسلام(ص)، ماهى است که ابتدایش رحمت، میانه‌‏اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش جهنم است.

اینک به‌‌مناسبت فرا رسیدن دومین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه توضیحی دربارۀ آن منتشر شده است:

اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ، وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ، وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ

خدایا، مرا در این ماه به خشنودی‌ات نزدیک کن، و از خشم و انتقامت برکنار دار، و به قرائت آیاتت موفق کن، ای مهربان‌ترین مهربانان.

حجت‌الاسلام حسن شریعت‌زاده کارشناس مسائل دینی در توضیح این دعا این‌طور گفت:

در دعای امروز سخن از این است که خدایا، مرا در این ماه به خشنودی‌ات نزدیک کن، این بدان مفهوم است که برای من رضای تو مهم است. در روایات مقتل سیدالشهداء سلام‌الله‌علیه چنین بیان شده که وقتی آن حضرت در روز عاشورا بر روی زمین و در قتلگاه افتاد صدا زد: «إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ»

ما را از آن جهت مسلمان نامیده‌اند که تسلیم اوامر الهی باشیم هنگامی که می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ» بر شما روزه نوشته شده است دیگر مجالی نیست برای اظهار نظر، دیگر جای این نیست که بگویم من نظرم این است و این نیست، تسلیم است و تطهیر است و مقام رضا تا بشویم عبد خدا.

جناب صدوق در کتاب فقیه می‌گویدکه امام صادق علیه‌السلام فرمود: علت روز گرفتن آن بوده که خدا اراده فرموده انسان فقیر و انسان دارا در یک سطح قرار گیرند، اراده خدا بر این بوده تا میان خلقش تساوی برقرار کند. گرسنگی و درد را به غنی بچشاند تا نسبت به فقیر رقّت کند و بر گرسنه رحم آورد.

در بخش دیگر دعا آمده که خدایا به من توفیق بده آیات کتابت را بخوانم. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید. پیامبر(ص) می‌فرمود برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است و عجیب‌تر آنکه در این ماه ثواب تلاوت یک آیه از قرآن معادل ثواب تلاوت کل قرآن است. خدایا به من عنایت کن تا بتوانم کتاب تو را اینگونه که تو دوست داری بخوانم، بفهمم و عمل کنم.

  پربازدید ترین