• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سیارکی که ناسا هشدار داده بود، هم اکنون در حال گذر از کنار زمین است

سیارکی که ناسا هشدار داده بود، هم اکنون در حال گذر از کنار زمین است

سیارکی که ناسا دربارۀ برخورد آن با زمین هشدار داده بود، امشب به زمین نزدیک شد و تا دو روز دیگر از کنار زمین می‌گذرد. دانشمندان می‌گویند که این سیارک به زمین اصابت نمی‌کند و قابل نگرانی نیست.

با وجود عبور سیارک‌های دیگری از فاصله نزدیک‌تر با زمین، گذر سیارک «1998 OR2» اهمیت دارد؛ زیرا از سایر سیارک‌های ردۀ خود بزرگتر است و به اندازه‌یی پر نور خواهد شد که با دوربین‌های کوچک قابل مشاهده است. سیارک «1998 OR2» با سرعت بیش از 30 هزار کیلومتر بر ساعت و بدون خطر از فاصله 6.3 میلیون کیلومتری زمین یا به طور حدودی از فاصله 16 برابر فاصله ماه به زمین صبح امروز عبور کرد.

این سیارک توسط جست‌وجوگر سیارکی نزدیک به زمین در جولای 1998 کشف شد. این جرم از دستۀ نسبتاً نادر سیارک‌های سنگی است که از فاصله حضیض مداری زمین می‌گذرد و در فاصله 570 میلیون کیلومتری در نقطۀ اوج مدار گردش خود، به دور خورشید می‌گردد. ستاره‌شناسان قطر این سیارک را حدود 2.1 کیلومتر تخمین زده‌اند.

سیارک «1998 OR2» یکی از بزرگترین سیارک‌های بالقوۀ خطرناک شناخته شده است و بین روز‌های دهم تا چهاردهم ثور در گذر نزدیکی به اوج درخشنده‌گی خود به اندازۀ 10.8 می‌رسد، تا آن‌جا که حتی با دوربین 4.5 اینچی زیر آسمان حومۀ شهر‌ها می‌توان آن را در ساعات اولیۀ شب بین صورت فلکی مارآبی و سکستانت رصد کرد.

در چند روز آینده حرکت ظاهری این سیارک به میزان یک‌چهارم درجه در هر ساعت یا 15 ثانیۀ قوسی در هر دقیقه می‌رسد که می‌توان حرکت آن را طی دو دقیقه در بزرگ‌نمایی صدبرابری تشخیص داد.

ستاره‌های درخشان و یا الگو‌های ستاره‌یی در مسیر گذر سیارک، محل‌های مناسبی برای تشخیص این جرم هستند. این سیارک دقیقاً شبیه یک ستاره است و به آرامی به سمت جنوب‌شرق حرکت می‌کند.

گذر بعدی سیارک 1998 در تاریخ 27 حمل/ فروردین 1458 اتفاق خواهد افتاد؛ هنگامی که سه بار نزدیکتر از این گذر از فاصلۀ 4.6 برابری فاصلۀ زمین تا ماه از کنار زمین می‌گذرد.

  پربازدید ترین