• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امکان تماس ویدئویی در نسخه جدید تلگرام

تلگرام از برنامه جدید خود پرده برداشت تا برای واکنش به قرنطینه اجباری در سراسر دنیا به خاطر ویروس کرونا، ویژگی تماس ویدیویی جمعی امن را برای تمام کاربران خود فراهم آورد.

این ویژگی جدید در یادداشت وبلاگی پاول دورف، بنیان‌گذار تلگرام، به مناسبت جذب بیش از 400 میلیون کاربر به این برنامه، معرفی شد.

گرچه آقای دورف گفت که این به‌روزرسانی پیش از پایان سال جاری میلادی رخ خواهد داد، هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست.

او نوشت: «قرنطینه اجباری فعلی در سراسر دنیا از اهمیت ابزاری ارتباطی برای برقراری تماس ویدیویی مطمئن پرده برداشت. تماس ویدیویی در سال 2020 کاملا شبیه ارسال پیامک در 2013 است.
اکنون برنامه‌هایی وجود دارد که یا امن هستند یا کار با آنها ساده است، ولی هر دو ویژگی را در عین واحد ندارند. ما می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم و تمام تلاش خود را معطوف به ارائه امکان تماس ویدیویی جمعی امن در سال 2020 خواهیم کرد.»

تمهیدات قرنطینه که برای محدود کردن شیوع ویروس کووید-19 برقرار شده است، باعث شده که برنامه‌های تماس ویدیویی مانند زوم در ماه‌های اخیر از محبوبیت بالایی برخوردار شوند، چرا که مردم سراسر دنیا مجبور هستند در خانه بمانند.

مشکلات امنیتی و حفظ حریم خصوصی که در این برنامه موج می‌زند، باعث شده است که بسیاری از سازمان‌ها و ادارات دولتی به مردم هشدار دهند که از این برنامه استفاده نکنند.

تلگرام از زمان ‌راه‌اندازی در سال 2013 به شدت بر حفظ حریم خصوصی کاربران متمرکز بوده است و یکی از اولین برنامه‌های پیام‌رسان بود که رمز‌گذاری دو طرفه پیام‌ها را معرفی کرد.
 
این برنامه بسیاری از کاربرد‌ها و ویژگی‌های ظاهری رقیب اصلی و بیشتر محبوب خود، واتس‌اپ را دارد که همینک نیز امکان تماس ویدیویی جمعی را ارائه می‌کند. در گذشته، تماس‌های ویدیویی جمعی واتس‌اپ، شرکت تابعه فیسبوک، به حضور همزمان چهار نفر محدود بود. ولی به‌روزرسانی جدید آن امکان پیوستن کاربران تا 50 نفر را در هر تماس فراهم می‌آورد.

هنوز معلوم نیست چند نفر از کاربران بتوانند همزمان در تماس‌های گروهی تلگرام شرکت کنند و سخنگوی این شرکت نیز بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداد.

دیگر ویژگی‌هایی که قرار است در آینده معرفی شوند، توسعه امکان آزمون است و همچنین برای کاربران جایزه تعیین شده تا آزمون‌های آموزشی خلاقانه‌ای در این برنامه پیام‌رسان بسازند.

در این طرح که منابع مالی آن از طریق جمع‌سپاری تامین شده است، تلگرام جوایزی به ارزش 400 هزار پوند را در بین خالقان آن آزمون‌ها توزیع خواهد کرد.
طراحی و انتشار امکان آزمون‌گیری مذکور از طریق ابزار @QuizBot تلگرام قابل انجام است.

آقای دورف در پست خود نوشت: «اکنون که 2 میلیارد دانش‌آموز دور از مدرسه هستند ،جهان به شدت محتاج ابزارهای آموزشی آنلاین است. ما هم مایلیم با ایجاد بانک اطلاعات آزمون‌های آموزشی برای تمام رشته‌های درسی و در تمام مقاطع، به حل این مشکل کمک کنیم.»

  پربازدید ترین