• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

 دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعاهای روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آنها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‏اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‏ مانند سایر کتاب‌هاى سید از اعتبار و ارزشی ویژه ‌بین علماى شیعه برخوردار است تا جایی که شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اینک به‌‌مناسبت فرا رسیدن هشتمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه شرحی بر آن منتشر شده است:

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَةَ الْأَیْتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْکِرَامِ بِطَوْلِکَ یَا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ.
خدایا در این ماه مهرورزی به ایتام، و خوراندن طعام، و آشکار کردن سلام، و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان

حجت‌الاسلام محمود ریاضت محقق و کارشناس علوم دینی در توضیح دعای این روز می گوید: عبادتی عبادت است که مُتِعَبِّدِ به آن فردگرا نباشد بلکه جمع‌گرا باشد و دغدغه‌ها و نگرانی‌های بندگان خدا نگرانی و دغدغه‌های خودش باشد. رمضانی رمضان است که روزه‌داران و نمازخوان‌های آن به فکر کسانی هستند که از نعمت‌های مادی و معنوی محروم هستند، این دغدغه‌مندی نسبت به هم‌نوع یکی از خروجی‌های صحیح ماه رمضان روزه‌داران است که به معنای اتم و اکمل آن را درک کرده و نشانه آن، کمک به ایتام است.

عمل انسان‌های خَیِّر مصداق افراد باکرامت است و همراهی و مصاحبت با اهل کرامت یعنی کسی که انسان برای خود او ارزش قائل است، جالب است که لقب مهم ماه مبارک رمضان هم الکریم است. بنابراین در دعای امروز می‌خواهیم که ما را به دارالکرامة حق که خروجی‌اش رحمت و شفقّت نسبت به کودکان به ویژه یتیمان و سیر کردن گرسنگان و ایجاد محیطی امن و دارای آرامش و آسایش برای دیگران است، برساند. نشر و افشای سلام به معنای نهایت عشق ورزیدن به هم‌نوع جهت صلح و آرامش و دوستی است.

کسی که در ضیافت الله به میزبان این سفره حضرت حق متعال اعلام دوستی و عشق و محبت می‌کند باید نسبت به خانواده او هم که بندگان او هستند ابراز دوستی و محبت داشته باشد چراکه در حدیث قدسی آمده «الخلق کلهم عیالی و احبکم الیَّ انفعکم لعیالی؛ بندگان من همگی عیالات من هستند، محبوبترین شما نزد من سودمندترین شما نسبت به عیالات من است. فرصت مغتنم این ضیافت الهی را باید به فال نیک گرفت تا عملیاتی شدن این دعاها رزق ما توسط خداوند متعال شود.

  پربازدید ترین