• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واقعیت ماجرای غرق شدن اتباع افغانستانی در مرز ایران چیست؟

واقعیت ماجرای غرق شدن اتباع افغانستانی در مرز ایران چیست؟

چند روزی است خبری مبنی بر به آب انداخته شدن تعدادی از اتباع کشورمان در مرز ایران به سرعت انتشار یافته اما واقعیت ماجرا چیست؟

چند روز پیش خبری به سرعت در رسانه‌های کشور منتشر شد و توانست بار دیگر فضای سیاسی و فرهنگی میان دو کشور ایران و افغانستان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

متن خبر اینگونه بود: نیروهای مرزبانی ایران 50 تبعه افغانستان را هنگام عبور از منطقه «تنگه ذوالفقار» ابتدا مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس آنها را به آب انداختند.

در ادامه این خبر نیز گفته شده بود که تعدادی از این افراد در آب غرق شده و جان خود را از دست دادند و تعدادی از این افراد نیز توانسته‌اند خود را نجات داده و پیکر برخی همراهان خود را از آب بیرون بکشند.

پس از انتشار این خبر بلافاصله مسئولان کشورمان پای کار آمده و خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی مقامات ایران شدند.

«حنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که هیاتی را برای بررسی این حادثه تعیین کرده و این هیات این موضوع را به صورت جدی بررسی خواهند کرد.

از سوی دیگر مقامات ایران در ابتدا با تکذیب این خبر اصل ماجرا را رد کردند اما انتشار فیلمی جدید در رسانه‌های کشور که از بازماندگان این حادثه است نشان می‌دهد که موضوع به صورت کلی رد شدنی نیست و چنین موضوعی به وقوع پیوسته است اما یک سوال مهم وجود دارد و آن هم این است که اصل ماجرا چیست و مقصر کیست؟

رسانه‌های وابسته به غرب در کشورمان از همان ابتدا به مانند همیشه به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود رفتند و این خط را دنبال کردند که نیروهای مرزبانی ایران اتباع کشورمان را که به صورت غیرمجاز در حال عبور از مرزهای ایران بودند ابتدا به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس به عمد آنها را به آب انداخته‌اند.

از سوی دیگر موضوعی جدید از سوی برخی مقامات ایرانی مطرح می‌شود و این موضوع به این شرح است که اتباع افغانستانی که به صورت غیرمجاز در حال عبور از مرز مشترک دو‌کشور بوده‌اند به هنگام مواجهه با نیروهای مرزبانی ایران و به قصد فرار خود را به آب انداخته‌اند و متأسفانه برخی از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون هیچ یک از این دو روایت به صورت رسمی تایید و تکذیب نشده است اما ذکر چند نکته ضروری می‌نماید:
1- این وظیفه جدی و مهم دولت و نیروهای نظامی و امنیتی کشور است تا جلوی عبور غیرقانونی اتباع کشور را که به سمت کشورهای مختلف از جمله ایران می‌روند بگیرند و هر اتفاقی که برای شهروندان‌مان در مسیر عبور غیرقانونی حادث می‌شود بخش اعظمی از آن بر عهده دولت است زیرا کشورهای مختلف نمی‌توانند نسبت به مرزبانی و مرزداری خود بی‌تفاوت باشند.

2- نکته بعد متوجه نیروی انتظامی ایران است. اگر شهروندان افغانستانی به صورت غیرقانونی در حال عبور از مرز بوده‌اند برای برخورد با آنها ضوابط و قوانین خاصی وجود دارد و ضابطان نظامی وابسته به ناجا به هیچ عنوان حق برخورد شخصی و سلیقه‌ای ندارند. چنانچه فرضیه برخورد فیزیکی با شهروندان کشورمان و موضوع به آب انداختن آنها تایید شود بی‌شک‌ ایران باید بدون هیچ درنگ و مسامحه‌ای تمام نیروهای دخیل در این حادثه را شناسایی و‌با شدیدترین نوع برخوردها با آنها رفتار شود و دستگاه قضایی این کشور به دوجنبه جرم آنها رسیدگی جدی و قاطعانه کند. سکوت فرماندهان ناجای ایران در این مورد نیز پذیرفتنی نیست و می‌تواند لطمه‌ای جدی بر پیکره روابط میان دو ملت ایران و افغانستان وارد سازد.

3- مسئولان ایرانی و افغانستانی باید با صداقت تمام نتیجه تحقیقات خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و جلوی فضاسازی‌های رسانه‌ای مسموم را بگیرند. همانطور که ذکر شد در صورت تایید قصور باید با قاطعیت و‌جدیت با مقصرین برخورد شود در غیر این صورت مسئولان کشورمان باید به صورت جدی با رسانه‌های معاند در کشور برخورد کنند و راه ادامه دشمنی از سوی رسانه‌های وابسته به غرب در کشو را بگیرند.

بی‌شک دو‌ ملت ایران و افغانستان منتظر اعلام نتیجه نهایی تحقیقات در این رابطه هستند تا بار دیگر با همدلی راه را بر بدخواهی‌ها ببندند.

  پربازدید ترین