• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گفت وگوی تلفنی نماینده ویژه ایران با مقامات دفتر سیاسی طالبان در قطر

 گفت وگوی تلفنی نماینده ویژه ایران با مقامات دفتر سیاسی طالبان در قطر

 نماینده ویژه وزرات امور خارجه ایران ساعتی پیش در گفت‌وگوی تلفنی با مقامات دفتر سیاسی طالبان در قطر، آخرین تحولات جاری در افغانستان را بررسی کرد.

«محمد ابراهیم طاهریان» نماینده ویژه وزارت خارجه ایران با مقامات دفتر سیاسی طالبان در قطر درباره تحولات جاری در افغانستان تبادل نظر کرد.

دو‌طرف در این گفت‌وگوی تلفنی در مورد آینده صلح، مذاکرات بین‌الافغانی و تلاش‌های همه‌جانبه جهت جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا در افغانستان نیز تبادل‌نظر و رایزنی کردند.

این در حالی است که هم‌اکنون یکی از نگرانی‌های جامعه بین‌المللی به ویژه همسایگان ما بحث شیوع بیماری کرونا در کشور به ویژه در مناطق تحت کنترل طالبان است که هم‌زمانی آن با مشکلات گسترده اقتصادی و کمبود منابع و مواد اصلی غذایی می‌تواند موجی از آسیب‌های جدید و جدی در افغانستان را در پی داشته باشد.

طاهریان پیش از این نیز در هفته‌های گذشته در سفر به کابل و دیدار با رهبران کشورمان از جمله محمد اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله، مواضع و پیشنهادات ایران جهت حل مشکلات سیاسی کنونی در کشور را ارائه کرد.

وی در این دیدارها از آمادگی ایران برای کمک همه‌جانبه جهت برون‌رفت افغانستان از بن‌بست سیاسی موجود خبر داده بود.

وجود یکهزار کیلومتر مرز مشترک با ایران از یک سو و از سوی دیگر حضور چند میلیونی جامعه مهاجرین افغانستانی در این کشور بدین معناست که مسائل افغانستان به شدت می‌تواند ایران را تحت تأثیر قرار دهد.

بنابراین جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش داشته با استفاده از ظرفیت دیپلماتیک خود شرایط را برای برقراری ثبات در افغانستان فراهم سازد.

اکنون نیز کشورمان در شرایطی حساس و سرنوشت‌سازی به سر می‌برد و جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا با استفاده از ظرفیت‌های اساسی خود راه را برای رسیدن افغانستان به صلح پایدار هموار سازد.

  پربازدید ترین