• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله و مارشال عبدالرشید دوستم!

عبدالله و مارشال عبدالرشید دوستم!

جنرال دوستم سالهاست در آرزوی مارشال شدن است. اما مارشال شدنِ افرادی مانند جنرال دوستم فقط می تواند در حالات هرج و مرج برایش میسر باشد و اگر بلای کرونا نازل نمی شد او هردو پا را در یک موزه کرده بود تا هرج و مرج ایجاد کند تا به رتبه مارشالی دست یابد.

داکتر عبدالله پس از هیاهوی تحلیف و قسم خوردن به قرآن در حضور مردم و پیشگاه پروردگار عالم؛ اکنون درصدد کسب امتیاز از اشرف غنی برای احراز کرسی ریاست مصالحه با طالبان است. البته برای اشباع شدن خودش و برای شاد شدن دل هوادارانش از اشرف غنی خواسته است تا لقب صدراعظم را هم بدان بیفزاید تا بشود: صدراعظم مصالحه ملی!

او برای اینکه به حکومت خیالی اش خاتمه بخشد، شروطی به اشرف غنی پیشنهاد کرده؛ یکی از آنها این است که عبدالرشید دوستم باید مارشال افغانستان شود!

رتبه مارشالی در هر کشوری بسیار به ندرت و به سختی به فردی اعطا می شود که خدمت بسیار ارزنده ای برای نجات و حفظ کشور و یا برای کسب پیروزی خارق العاده در مقابل کشورهای متخاصم انجام داده باشد.

جنرال دوستم اما کار خارق العاده ای برای این منظور نکرده است تا بالاترین رتبه نظامی کشور را داشته باشد. مرحوم مارشال محمدقسیم فهیم از آدرس جبهه جهاد و مقاومت و به حیث جانشین قهرمان ملی افغانستان و در نتیجه یک اجماع ملی مفتخر به این لقب شده بود.

آیا این ممکن است که رتبه مارشالی در نتیجه زد و بند سیاسی به هرکسی داده شود؟ جنرال دوستم که در دوران هرج و مرج برای خودش پول چاپ میکرد آیا ممکن است که حالا سکه مارشالی به نامش ضرب شود؟

جنرال دوستم سالهاست در آرزوی مارشال شدن است. اما مارشال شدنِ افرادی مانند جنرال دوستم فقط می تواند در حالات هرج و مرج برایش میسر باشد و اگر بلای کرونا نازل نمی شد او هردو پا را در یک موزه کرده بود تا هرج و مرج ایجاد کند تا احتمالا به رتبه مارشالی دست یابد. لذا اولین والی خودخوانده را او معرفی کرده بود و تصمیم داشت با استفاده از حس خودشیفتگی و کم­ هوشی سیاسی عبدالله عبدالله همین روند را در چندتا ولایت دیگر هم ادامه دهد و با توزیع سلاح میان هوادارانش کشور را به آشوب بزرگی بکشاند.

حالا داکترعبدالله از اشرف غنی تقاضا کرده که به دوستم رتبه مارشالی داده شود. او که ادعا می کند در مقاومت، کنار قهرمان ملی بوده است (یعنی باید ارزش رتبه مارشالی را بداند) و در حکومت هم شریک اشرف غنی بوده و لذا قانون را هم می فهمد، چطور ممکن است چنین خبطی را مرتکب شود؟ آیا مارشال شدن یک فرد با تفاهم دو نفره ممکن است؟ اگر عبدالله می خواهد پاس نان و نمک دوستم را بداند، چطور پاس مجاهدت قهرمان ملی و مارشال فقید و بزرگان جهاد و مقاومت را نمی داند؟ آیا امیراسماعیل خان از جنرال دوستم برای این مسئله کمتر است؟

رتبه مارشالی به پاس جهاد و مقاومت مردم افغانستان به فهیم خان تعلق گرفت؛ ارزنده ترین کار جنرال دوستم بعد از مارشال فهیم چه بوده است؟ ( البته دوسیه های مداوم وی در زمان کرزی و غنی موردنظر نیست.) دوستم در مورد مسائل بزرگ دفاعی و امنیتی برای کشور چه انجام داده است؟

این یکی دیگر از ضعف های بزرگ داکترعبدالله است که برای بقای خود و برای حفظ چوکی اش حاضر است دست به هر معامله ای بزند و هر بهایی را از جیب مردم این سرزمین بپردازد.

ممکن است اشرف غنی با این خواسته عبدالله موافقت کند، چون غنی اگر بدتر از عبدالله نباشد کمتر هم نیست اما اگر غنی چنین حکمی صادر کند ضمن آنکه کاری غیرقانونی و بی اعتبار کرده، این کار را با هدف نفاق قومی انجام خواهد داد و زمینه ساز این نفاق قومی، عبدالله عبدالله خواهد بود.

  پربازدید ترین