• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیانیه حماس به مناسبت هفتاد و دومین سالروز اشغال فلسطین

 بیانیه حماس به مناسبت هفتاد و دومین سالروز اشغال فلسطین

 جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بیانیه‌ای به مناسبت هفتاد و دومین سالروز مهاجرت دسته‌جمعی فلسطینی‌ها در سال 1948 منتشر کرد و در آن به بسیاری از مسائل فلسطین از جمله اسرا و طرح الحاق پرداخت.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز (پنجشنبه)، بیانیه‌ای در خصوص هفتاد و دومین سالروز مهاجرت دسته‌جمعی فلسطینی‌ها در سال 1948 معروف به «یوم النکبت» منتشر کرد.

به گزارش وبگاه خبری «امد»، جنبش مقاومت اسلامی در بیانیه خود نوشت: «تاریخ، جنایتی برابر با جنایت اشغالگران فلسطین و بیرون راندن فلسطینیان و اخراج ظالمانه و متجاوزانه آنها به خود نخواهد دید؛ اقدامی که در سال 1948 به دست اشغالگران به وقوع پیوست؛ آنگاه که گروه‌های اسرائیلی جنگی سراسر جنایت و کشتارهای وحشیانه علیه ملت بی‌دفاع فلسطین رو داشتند. همانانی که ملت فلسطین را از سرزمین‌شان بیرون راندند، بر داشته‌های آنها چیره شدند و آثار آبادانی این ملت را محو کردند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «روز پانزدهم مِی امسال آمد تا باری دیگر آن تاریخ را به یاد بیاورد؛ تاریخی که به همراه نشانه‌های درد و جانفشانی در عمق حافظه ملت فلسطین دفن شده است؛ همان نشانه‌هایی که بر پیشانی میلیون‌ها فلسطینی نقش بسته است؛ از نسل اول که گروه‌های وحشی اسرائیلی به زور و ستم آنها را هفتاد و دو سال پیش از سرزمین‌شان بیرون راندند تا نسل‌های بعدی که با هر سپیده‌دم، همچنان، در آتش آن می‌سوزند».

حماس با اشاره به مصیب‌های جدید ملت فلسطین و پایداری این ملت طی این هفتاد و دو سال گفت که رژیم صهیونیستی برای‌ «شکستن اراده ملت فلسطین در میان آوار ناامیدی‌هایش به دنبال راه حل می‌گردد» و با طرح موسوم به «معامله قرن» برای خود مشروعیت می‌سازد تا اینگونه بتواند «غور اردن» و شهرک‌های صهیونیستی را که بیش از 35 درصد کرانه باختری را تشکیل می‌دهد، به سرزمین‌های اشغالی الحاق کند.

حماس در ادامه با خطاب قرار دادن ملت فلسطین گفت: «ملت فلسطین! سکوت موقت دشمن را فریفته خود ساخته است؛ سکوتی که دیری نخواهد پایید و از بین خواهد رفت. شما همان ساکتی هستید که اگر سخن بگوید، سخنش سراسر خون و آتش است. به خاطر سکوت ملت ما به آنها خرده نگیرید زیرا دوراندیشی خاموش خلق شده و دوراندیش پیش از حرف زدن، عمل می‌کند».

جنبش مقاومت اسلامی ادامه داد: «در سالروز نکبت، جهان به قهرمانی‌های ملت ما، شهدا، اسرا و مجروحان آنها و همچنین استواری این ملت در مقاومت، جانفشانی‌ها، غرور و پافشاریشان بر داشتن حقوق‌ عادلانه و از همه مهم‌تر حق بازگشت آوارگان و دارایی‌های آنها، پی خواهد برد».

حماس در این بیانیه با اشاره به طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به «معامله قرن» و قصد رژیم اشغالگر در الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، هر گونه طرح را که هدف آن زدودن مسئله فلسطین و کاستن حق ملت این کشور است، «قاطعانه» رد کرد.

«معامله قرن» به طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته می‌شود که برای ایجاد سازش دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس تدوین شده و آن را طرح صلح می‌خوانند. بنا بر این طرح، رژیم اسرائیل، در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند اما نه پایتختی قدس را می‌پذیرد نه بازگشت میلیون‌ها آواره را.

جنبش مقاومت اسلامی در ادامه بر حق ملت فلسطین و مقاومت در برابر رژیم اشغالگر با تمام ابرازها بویژه مقاومت مسلحانه که گزینه استراتژیک دفاع از ملت فلسطین و بازگرداندن حق آنهاست، تأکید کرد.

حماس همچنین از ملت فلسطین خواست که به گزینه مقاومت همه‌جانبه به عنوان یک استراتژی ملی موثر، و وحدت ملی به عنوان سنگ اول مقابله با رژیم اشغالگر و طرح‌های آن، پایبند باشند؛ زیرا حماس وحدت ملی را مقدس می‌داند و برای پایان چنددستگی‌ها، امتیازات و انعطاف بسیاری تقدیم کرده است.

در این بیانیه آمده است: «در برابر این خطر که ما را محاصره کرده، حتما بایستی ملت فلسطین برای مبارزه و انقلاب بسیج شوند». حماس همچنین خواست که برای ایجاد یک استراتژی همه‌جانبه ملی برای روند مبارزه مقاومتی هر چه سریعتر اقدام شود، و گفت که این اقدام، باید با دعوت چهارچوب موقت رهبران به نشستی فوق‌العاده و غیر صوری در راستای بررسی خطرات ناشی از الحاق و مقابله با آن صورت گیرد.

حماس باری دیگر تأکید کرد که اسرای فلسطینی در رأس اولویت‌های این جنبش قرار دارند و این جنبش تا آزادی آنها از تمام زندان‌های دشمن، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد؛ «زیرا این عهدی است که حماس با خود بسته است».

جنبش مقاومت اسلامی در پایان با رد هرگونه عملی که به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌انجامد، این اقدام را به «خنجر از پشت» به ملت فلسطین تشبیه کرد و آن را نقض حقوق فلسطینی‌ها قلمداد کرد. حماس در ادامه بیان کرد که اقداماتی از این دست دشمن را تشویق می‌کند که به جنایت‌های بیشتری علیه حقوق و مقدسات ملت فلسطین روی بیاورد.

  پربازدید ترین