• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دعای روز بیست وسوم ماه مبارک رمضان

دعای روز بیست وسوم ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعاهای روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از حضرت پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آنها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‏اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‏ مانند سایر کتاب‌هاى سید از اعتبار و ارزشی ویژه ‌بین علماى شیعه برخوردار است تا جایی که مرحوم شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اینک به‌‌مناسبت فرا رسیدن بیست‌وسومین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه توضیحی دربارۀ آن منتشر شده است:

    اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ و امْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین
    خدایا بشوى مرا در این ماه از گناه و پاکم نما در آن از عیب‌ها و آزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکارى دلها اى چشم پوش لغزش‌هاى گناهکاران

حجت‌الاسلام حسن شریعت‌زاده کارشناس مسائل دینی به بیان نکاتی دربارۀ دعای امروز ماه رمضان پرداخت و گفت: غسل مایه طهارت از حدث اکبر است یعنی اگر بدن دچار جنابت یا مانند آن شد غسل باعث می‌شود انسان پاک شود. تعابیر روایی ما توبه را اینگونه تشبیه کرده‌اند  مانند حمامی که تمامی چرک‌ها و آلودگی‌های بدن را از بین می‌برد، به احتمال زیاد شب بیست و سوم، شب قدر اصلی باشد امشب محور اصلی ادعیه ما باب توبه است.

در روایت این گونه نقل شده که صدیقه طاهره حضرت فاطمه(س) امشب اجازه نمی‌داد اطفال بخوابند. یعنی اینگونه می‌فرمود که بچه‌ها! جدتان رسول خدا می‌فرمود شب بیست و سوم برای کسب کمال بالاتر تا سحر بیدار باشید. شب و روز 23 ماه رمضان بسیار ایام خاصی است، خدایا مرا موفق توبه کردن عطا کن. امام جواد علیه‌السلام به جناب ابن مهزیار فرمود: ای پسر مهزیار برای استجابت دعا لباس خود را پاک کن، شاید مراد حضرت حالت ظاهر نباشد بلکه طهارت باطن و حلال شدن مدل لباس و مال باشد.

خدایا امروزم را از عیوب پاک گردان، قلبم را خالص برای خودت مقرر بفرما، مرا در این عرصه موفق کن که بنده پاک تو باشم و با قلبی مطمئن و استوار حرکت کنم. از این مقام بالاتر، گذشت از لغزش‌های عباد خدا و نشستن سر سفره ماه رمضان بدون کینه کسی است؛ یعنی خدایا به من قلبی بده که کینه‌ای از کسی نداشته باشم درست مانند پیامبر خدا(ص) جناب یوسف علیه‌السلام، وقتی برادرانش را دید و کینه‌ای از آنها نداشت با وجود ظلمی که در حق او کرده بودند.

  پربازدید ترین