• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دعای روز بیست وپنجم ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعاهای روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از حضرت پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آنها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‏اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‏ مانند سایر کتاب‌هاى سید از اعتبار و ارزشی ویژه ‌بین علماى شیعه برخوردار است تا جایی که مرحوم شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اینک به‌‌مناسبت فرا رسیدن بیست‌وپنجمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه توضیحی دربارۀ آن منتشر شده است:

    اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِکَ، وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ، مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِیَائِکَ، یَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیِّینَ
    خدایا مرا در این ماه دلبسته اولیاءات، و دشمن دشمنانت قرار ده، و آراسته به راه و روش خاتم پیامبرانت گردان، ای نگهدارنده دل‌های پیامبران

حجت‌الاسلام حسن شریعت‌زاده کارشناس مسائل دینی به بیان نکاتی دربارۀ دعای امروز ماه رمضان پرداخت و گفت: در مورد مسئله محبت اولیای الهی و دشمنی با دشمنان خدا، قرآن می‌فرماید اگر خدا را دوست دارید باید از رسولش پیروی کنید تا مورد محبت الهی قرار گیرید، در واقع محبت نهایت اثر قلب مؤمن است. امام صادق سلام الله علیها فرمود: «والله یُحِبّکُم و یُحِبُّ ریحَکُم؛ به خدا قسم شما را دوست داریم و بوی شما را دوست داریم.» منظور آن است که این قلب با قلب شما رابطه‌ای دارد و نام آن محبت است.

آنچه در معارف قرآن و اهلبیت یاد شده است به عنوان اصلی از اصول دین تولّی و تبرّی است، تولّی یعنی دوست شدن دوستان خدا و تبرّی یعنی دشمن شدن دشمنان خدا.

شارع مقدس می‌فرماید کسانی به من نزدیکتر هستند که سنت من و سیره من را در زندگی خود بیشتر به کار ببرد. امروز از خدا می‌خواهم که خدایا! قلبم را محل محبت و دوست داشتن دوستانت قرار بده و مرا موفق بده رابطه محبتی با دشمنان تو نداشته باشم یعنی همان که در دعا مذکور است؛ عدو(دشمن) آنها باشم.

مسئله سنت و سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله آنقدر مهم و دارای ارزش خاص است که سیدالشهداء سلام الله علیه در آغاز نهضت کربلا برای برادر خود جناب محمد حنفیه نامه‌ای نوشت و در آن فرمود: برادرم راه و روش من راه و روش رسول خدا محمد مصطفی(ص) است، من دنبال او حرکت می‌کنم. خدایا تو کسی هستی که قلوب پیامبرانت را از خطرات حفظ کرده‌ای،
من از تو می‌خواهم قلبم را حفظ کنی چون امیرالمومنین سلام‌الله‌علیها فرمود: قلب حرم الهی است، در حرم الهی کسی غیر از حضرت حق را ساکن نکنید، آمین یا رب العالمین.

  پربازدید ترین