• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گفتگوی تلفنی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با مشاور امنیت ملی افغانستان/ تبریک و گلایه هم زمان

گفتگوی تلفنی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با مشاور امنیت ملی افغانستان/ تبریک و گلایه هم زمان

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفتگوی تلفنی با مشاور امنیت ملی کشورمان توافق سیاسی صورت‌گرفته در کشور را به وی تبریک گفت و در عین حال از فضای خبری سنگین و غیرمستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولین و رسانه‌های افغانستان انتقاد کرد.

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در گفتگوی تلفنی با حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی ضمن تبریک توافق صورت گرفته میان آقایان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، از فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولین و رسانه های افغانستان درباره رخداد غم بار جان باختن گروهی از اتباع افغانستان در منطقه مرزی انتقاد کرد.

شمخانی در این گفتگوی تلفنی تأکید کرد: آغاز گفتگوهای فراگیر بین الافغانی می تواند مرحله ضروری دیگری در حفظ دستاوردهای مردم بزرگ افغانستان شامل جمهوریت و قانون اساسی باشد.

وی افزود: محوریت دولت افعانستان در تمامی فرآیندهای مربوط به استقرار صلح در این کشور مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است.

شمخانی با اعلام اینکه ایالات متحده آمریکا با نادیده گرفتن منافع افغانستان، مسیر غیر قابل قبولی را در اقدامات سیاسی خود دنبال می کند، تصریح کرد: ایران چون گذشته آمادگی دارد کمکهای بهداشتی و درمانی را به صورت رایگان در اختیار برادران و خواهران افغانستانی قرار بدهد.

دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: در حالی که مرزبانان ایران هیچگونه نقشی در شکل گیری رخداد غم بار جانباختن گروهی از اتباع افغانستان در منطقه مرزی مشترک نداشته اند، فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولین و رسانه های افغانستان مایه تعجب و تاسف است.

وی اضافه کرد: مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده بر علیه ایران وجود دارد که در صورت اراده طرف افغانستانی می تواند در کمیته مشترک حقیقت یاب و فارغ از فضاسازیهای غیر سازنده مورد بررسی قرار بگیرد

حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی نیز در این گفتگوی تلفنی اظهار داشت: از نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در توافق انجام شده میان آقایان غنی و عبدالله قدردانی می کنیم واجازه نخواهیم داد روابط گرم و صمیمی دو کشور دوست و برادر تحت تاثیر فضا سازیهای غیر ضروری قرار بگیرد.

این مقام ارشد کشور افزود: ترددهای غیر مجاز در مرزهای مشترک، چالشی قدیمی است و امیدواریم که این حادثه تلخ به فرصتی برای دستیابی به راه حل دائمی در این خصوص مبدل شود.

وی در پایان گفت: تخلیه برخی پاسگاههای مرزبانی از سوی نیروهای افغانستان مشکلاتی را در مرزهای مشترک بوجود آورده که آمادگی داریم با همکاری وزارت امور خارجه برای دستیابی به راه حل اساسی در کنترل مرز وارد همکاری مشترک با طرف ایرانی شویم.

  پربازدید ترین