• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گزارش هیات بررسی مجلس از حمله بر مصلی شهید مزاری؛ افشای زوایای پنهان

گزارش هیات بررسی مجلس از حمله بر مصلی شهید مزاری؛ افشای زوایای پنهان

هیات مجلس برای بررسی حادثه حمله بر مصلی شهید مزاری به زوایای پنهانی از چگونگی این حادثه دست یافته که نشان می‌دهد مسوولان امنیتی موظف در محل کاملاً غفلت کرده‌اند.

هیات هفت نفری که برای بررسی حادثه مصلی شهید مزاری از سوی مجلس نمایندگان تعیین شده بود، امروز چهارشنبه (31 ثور) گزارش خود را به نشست عمومی این مجلس ارائه کرد.

این هیات می‌گوید که در جریان بررسی با مسوولان ستاد برگزاری مراسم سالیاد شهید وحدت ملی، مسولان امنیتی کابل، مسوولان امنیتی در حوزات مربوطه و سایر بخش‌های مربوطه گفتگو کرده ولی در جریان تحقیق پی برده که غفلت صورت گرفته است.

به گفته این هیات، مسوولان حوزات تاکید دارند که مطابق پلان اجراآت کرده‌اند. مسوولان امنیتی کابل تمامی مسایل را بر دوش مسوولان و موظفان در محل می اندازند و می پذیرند که در این رویداد غفلت صوت گرفته است. سرپرست وزارت داخله و فرمانده پولیس کابل هم حاضر به پاسخگویی نشده‌اند.

 در گزارش هیات آمده که دو ماه قبل از حمله یک فامیل از لغمان بر ساختمانی حاکم بر مصلای شهید مزاری که در واقع لیله برای محصلین بوده، مسکن گزین می‌شوند که از ایشان ضمانت گرفته شده؛ اما شرکت ضمانت کننده جعلی بوده و همان شرکت جعلی از افراد داعشی که اخیراً در شکر دره بازداشت شدند، نیز ضمانت کرده‌است.

بربنیاد گزارش، این فامیل چند روز قبل از حادثه خانه را ترک کرده و بجای آن چند نفر دیگر که مهاجمان بوده در خانه مسکن گزین شده و آنان سلاح و مهمات را هم در لوله‌های فرش به این خانه آورده و خود نیز در خانه می‌نشینند.

در گزارش آمده که مهاجمان دروازه خانه را از داخل قفل می‌کنند تا نشان دهند هیچ کسی در این خانه گشت و گذار ندارند و نیز در پلان امنیتی هم تلاش منازل نبوده و سارنوالی هم موظف به بازرسی خانه‌ها نشده است.

گزارش افزوده که در روز حمله هم دو سرباز در بام ساختمان مقرر بوده؛ اما پس از آغاز حمله توسط تروریستان هیچ اقدام در برابر آنان نکرده‌اند.

این هیات در گزارش تاکید کرده که در این رویداد غفلت واضح از سوی مسوولان پولیس کابل، ریاست امنیت ملی کابل، مسوولان زون امنیتی و مسوولان حوزات امنیتی پولیس و ریاست امنیت و حتا ماموران موظف در ساحه صورت گرفته که قابل بازپرس است.

گزارش تاکید کرده که فرمانده پولیس کابل، معاون او، رییس امنیت و معاون شهری کابل، مدیر زون یک امنیت ملی، مسوولین زون پولیس، آمر حوزه، مدیر جنایی و کارمندان مربوطه حوزه، دو سربازی که در بام بوده اند، چوکی دار ساختمان و راهنمای معاملات باید جهت بررسی بیشتر به دادستانی کل کشور معرفی شده و مورد بازجویی قرار گیرند.

گفتنی است که در حمله مهاجمان مسلح بر اشتراک کنندگان مراسم سالیاد شهید وحدت ملی 60 نفر ملکی کشته و 100 نفر دیگر زخمی شدند. در این حادثه مهاجمان از یک ساختمان حاکم بر مصلی تا آخرین مرمی خود بر اشتراک کنندگان مراسم شلیک کردند.

  پربازدید ترین