• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعاهای روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آنها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‏اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‏ مانند سایر کتاب‌هاى سید از اعتبار و ارزشی ویژه ‌بین علماى شیعه برخوردار است تا جایی که شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اینک به‌‌مناسبت فرا رسیدن بیست‌وهفتمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه شرحی بر آن منتشر شده است:

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَ صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْیُسْرِ، وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی، وَ حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ، یَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِینَ
خدایا در این ماه فضیلت شب قدر را روزی‌ام ساز، و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان، و پوزش‌هایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گُرده‌ام بریز، ای مهربان به بندگان شایسته

حجت‌الاسلام محمود ریاضت محقق و کارشناس علوم دینی در توضیح دعای این روز نوشت: درک و فهم لیلةالقدر گاهی حصولی و گاهی حضوری است که حصولی آن نیازمند استاد و تلمذ کردن است اما درک و فهم فضیلت‌های  حضوری شب قدر نیازمند جذبه است.

جاذبه رمضان که بواطن رمضان را بر انسان مکشوف و مهمان ضیافت سفره مهمانی خداوند را اهل سِرّ می‌کند و اگر درک این فضائل رزق انسان شد به سِرُّ السِّرِّ آن رهنمون می‌شود و اهل سِرّ به یقین می‌رسند و وقتی عبد به مرحله باور و یقین راه یافت سختی‌ها بر او آسان می‌شود و آن هنگام که سختی‌ها سهل شد راه برای صعود و عروج بیشتر و درک بیش از پیش شب قدر برای او حاصل می‌شود، سِرُّ السِّرِّ مُستَتِرِّ فِی السِّرِّ لیلةالقدر که باطنِ بواطنِ فضیلت شب قدر است بر او مکشوف می‌شود. دیگر گناهی بر او باقی نمی‌ماند و چنین عبدی در ضیافت حق تعالی در أعلی علیینِ دارالرحمة، دارالبرکة و دارالمغفرة جای می‌گیرد.

بهترین ایام و لیالی برای رسیدن به چنین رتبه و مقام و درجه‌ای از عبودیت و بندگی حق تعالی، بیش از هر زمان دیگری در سفره ضیافت رمضان المبارک گسترده شده است، باشد که در باقی مانده این مهمانی چنین مهمی برایمان میسر شود.

  پربازدید ترین