• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

متهم شدن 18 کارمند آزمایشگاه های مرکزی وزارت صحت به فساد

 متهم شدن 18 کارمند آزمایشگاه های مرکزی وزارت صحت به فساد

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت‌عامه، 18 تن از کارمندان آزمایش‌گاه‌های مرکزی این وزارت را به فساد متهم می‌کند.

آقای فیروز که دیروز چهارشنبه (31 ثور) از شفاخانه افغان - جاپان دیدار کرد، گفت که این کارمندان کارشکنی، غفلت وظیفوی و از امکانات سو استفاده کرده‌اند.

آقای فیروز که خود نیز به بیماری کووید نزده مبتلا شده‌ بود، موفق شد این بیماری را شکست بدهد.

او  پس از سپری کردن دورۀ قرنطین به شفاخانه افغان جاپان سر زد: «کسانی که غفلت می‌کنند، کسانی که سوء استفاده می‌کنند و کسانی که نمی‌خواهند کار به‌گونه درست آن انجام شود و حتا نفوذ سکتور خصوصی به شکل غیرمعقول آن از سوی افراد ما وجود دارد.»

بربنیاد گفته‌های وزیر صحت‌عامه در آزمایشگاه‌های مرکزی وزارت صحت عامه سه دستگاه «پی سی آر» وجود دارند که هرکدام ظرفیت 200 آزمایش را در یک روز دارد، اما بدلیل کم‌کاری‌ها در 24 ساعت تنها 200 آزمایش در این آزمایشگاه گرفته می‌شود: «جایی را که ما آسیب شناسی کردیم، 18 تن از این لابراتوار مرکزی امروز رخصت می‌شوند. اما 18 نفر دفعتا نیز به شما سوء ظن ایجاد می‌کنند که چرا این چنین برخوردی شد، اما باید شود.»

این در حالی است که روز گذشته، مسؤولان آزمایشگاه شفاخانه افغان جاپان نیز در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز انتقاد کرده بودند که ظرفیت آزمایش در این آزمایشگاه پایین است و باید بلند برده شود.

بربنیاد گفته‌های این مسؤولان، روزانه بیش از 400 بیمار برای تشخیص به این آزمایشگاه مراجعه می‌کنند در حالی‌که ظرفیت آزمایش در این آزمایشگاه تنها 200 آزمایش است.

این در حالی است که شیوع ویروس کرونا در افغانستان به ویژه در کابل شدت بیشتری گرفته‌است؛ چنان‌که در 24 ساعت گذشته 492 رویداد تازه ویروس کرونا در کشور ثبت شده‌اند که 262 آن در کابل بوده‌اند.

شماری از کسانی‌که روزانه برای آزمایشها مراجعه می‌کنند می‌گویند که ساعت برای آزمایش انتظار می‌کشند و نیز نتیجۀ آزمایش آنان روزها طول می‌کشد تا مشخص شود.

نجیلا پنجشیری یکی از این مراجعه کننده‌گان گفت:‌ «وقتی مراجعه می‌کنیم می‌گویند برگه تمام شده‌است. من نمی‌دانم مشکل در کجا است.»

اما مردم نیز محدودیت‌های گشت و گذار در شهر را جدی نمی‌گیرند؛ چنان‌که این روزها در کابل رفت و آمد مردم به‌گونه عادی جریان دارد.

نوید، باشنده کابل گفت: «به خاطر گسترش ویروس کرونا ما نگران استیم و همه در خطر است و گفته می‌شود باید رفت و آمد نکنیم اما نیاز می‌شود به خاطر خرید خانه بیرون شویم.»

یادداشت: پیش از این، سهوأ در این گزارش افراد متهم به فساد به آزمایشگاه‌های شفاخانۀ افغان جاپان نسبت داده شده بودند؛ در حالی‌که 18 کارمند متهم به فساد، کارمندان آزمایشگاه‌های مرکزی وزارت صحت‌عامه استند.

  پربازدید ترین