• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عیدفطر در کشور زیرسایه کرونا

عیدفطر در کشور زیرسایه کرونا

عید سعید فطر و قربان در افغانستان با بیشترین روزهای تعطیلات رسمی در کشور و دید و بازدید در خانواده‌ها و دوستان و نزدیکان برگزار می‌شود که امسال زیر سایه سنگین کرونا قرار گرفته و محدودیت های شدید بر این مراسم نیز تاثیر گذاشته است.

دولت روز یکشنبه را روز نخست عیدسعیدفطر اعلام کرده و به همین مناسبت روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه در افغانستان به‌صورت رسمی تعطیل اعلام شده است.

اما عید امسال برخلاف سال‌های گذشته تردد، دید و بازدید و رفتن به پارک و منازل دوستان و خویشاوندان ممنوع شده و خانواده‌ها فقط مجاز هستند به تنهایی عید را در منازل خود برگزار کنند.

دولت و وزارت صحت از شهروندان کشور خواسته‌اند که در روزهای عید از رفتن به منازل دوستان و خویشاوندان به علت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا خودداری کنند.

وزارت صحت هشدار داده است که در صورت رفتن به منازل دوستان، امکان آن وجود دارد که بجای خوشی، مرگ را برای آنها تحفه ببرند و به همین دلیل از تردد در روزهای عید بشدت خودداری شود.

«عبدالحکیم منیب» وزیر حج و اوقاف کشور هم اعلام کرد که نماز عیدفطر در مساجد برگزار می شود اما با حفظ فاصله و تدابیر شدید بهداشتی و از افرادی که علائم کرونا دارند نیز خواست که به نماز عید حاضر نشوند.

وزارت داخله نیز گفته است که محدودیت تردد در روزهای عید به‌شدت اعمال می شود و مردم نباید در سه روز عید از منازل خود خارج شوند.

این وزارت هشدار داده است که در صورت تخلف، پلیس در کوچه و پس کوچه شهرهای بزرگ حضور خواهد داشت و مانع تردد مردم برای تجمعات خانوادگی خواهد شد تا جلو گسترش ویروس کرونا گرفته شود.

دولت اما طرح جدیدی را آماده کرده است که پس از روزهای عید محدودیت‌های تردد کاهش یافته و ادارات دولتی نیز باز می شود.

براساس این طرح دولت فعالیت ادارات دولتی را در دو وقت پیش از ظهر و بعد از ظهر تنظیم کرده است که تیم نخست از ساعت هشت صبح تا 13 و تیم دوم از ساعت 13 تا 17 در دفاتر حضور خواهند یافت.

همچنین در این طرح موترها نیز براساس شماره پلاک زوج و فرد در روزهای هفته تردد خواهند کرد و از فعالیت وسایل نقلیه عمومی همچنان ممانعت می شود و موترهای کوچک نیز حق ندارند بیش از سه نفر را انتقال دهند.

بر اساس این طرح، اصناف، مغازه‌ها، سرای‌ها، فروشگاه‌ها و دیگر کسب‌وکارها با تطبیق توصیه‌های وزارت صحت و به صورت نوبتی بازگشایی می‌شوند.

این در حال است که وزارت صحت از روند صعودی ثبت ویروس کرونا در کشور خبر داده و گفته است که مردم برای خرید عیدی شرایط قرنطینه را نقض کرده اند و به همین دلیل شمار مبتلایان در این روزها به‌شدت افزایش یافته است.

وزارت صحت گفته است که طی 24 ساعت گذشته 542 مورد جدید بیمار کرونایی شناسایی شده‌اند که با ثبت این افراد تعداد کل مبتلایان در کشور به 9 هزارو 216 تن رسیده و از این جمله شمار افرادی که بهبود یافته‌اند به 955 نفر و شمار جان باختگان نیز به 205 نفر رسیده است.

  پربازدید ترین