• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

توافق با عبدالله به معنای تقسیم 50 درصدی نیست

توافق با عبدالله به معنای تقسیم 50 درصدی نیست

«دواخان مینه پال» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرنگاران گفت که حرف از تقسیم قدرت 50 درصدی بین اشرف غنی و عبدالله نادرست است.
وی بار دیگر تاکید کرد که این توافق سیاسی به معنای تقسیم قدرت برابر نیست.

 معاون سخنگوی ارگ خاطرنشان کرد: عبدالله اگر مدیریت شورای عالی مصالحه را به عهده بگیرد با حمایت او و بر اساس شایستگی، افرادی در کابینه نقش خواهند گرفت.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که 28 ماه ثور سال جاری اشرف غنی و عبدالله توافق سیاسی را پس از ماهها جنجال انتخاباتی به امضا رساندند.

در این توافقنامه درباره مشارکت عبدالله در دولت افغانستان آمده است که معرفی 50 درصد کابینه از جمله وزارتخانه‌های کلیدی باید توسط عبدالله معرفی شود و والی‌های ولایت‌ها نیز براساس یک قاعده مورد توافق دو طرف معرفی می‌شوند.

منابعی پیش از این به «آریانا» گفته بودند که دو رقیب سیاسی هنوز مشغول رایزنی برای تقسیم قدرت هستند و تلاش می‌کنند تا سهم عبدالله را در وزراتخانه‌ها، ریاست‌های مستقل، ولایت‌ها و سفارت‌ها مشخص کنند.

براساس این گزارش عبدالله در رایزنی با حامیان سیاسی‌اش کار را بر روی ایجاد شورای عالی مصالحه را آغاز کرده است.

«عبدالسبحان مصباح» معاون اتحادیه حقوقدانان افغانستان نیز درباره ضمانت اجرایی این توافقنامه گفت که برای حل و فصل منازعاتی که ممکن است در آینده رخ دهد ضمانت اجرایی وجود ندارد زیرا این توافقی بین سیاسیون است.

  پربازدید ترین