• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گروه طالبان از تصمیم حکومت برای رهایی دو هزار زندانی اش استقبال کرد

گروه طالبان از تصمیم حکومت برای رهایی دو هزار زندانی  اش استقبال کرد

گروه طالبان با استقبال از تصمیم تازه حکومت مبنی بر رهایی دو هزار زندانی طالب، آن را یک «گام خوب» توصیف کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر، روز یک‌شنبه، چهارم جوزا، در یک رشته توییت گفته است که بر اساس توافق‌نامه امریکا و گروه طالبان در دوحه، نیاز است که پنج هزار زندانی این گروه، برای اعتمادسازی میان دو طرف آزاد شود تا موانع فرا راه مذاکرات بین‌الافغانی برداشته شود.

وی تصریح کرده است که گروه طالبان به نوبه خود برای رهایی زندانیان نیروهای امنیتی نیز متعهد است.

ارگ ریاست جمهوری امروز اعلام کرد که در پاسخ به برقراری آتش‌بس از سوی گروه طالبان، فرایند رهایی دو هزار زندانی این گروه را را آغاز کرده است.

گروه طالبان اواخر شنبه، سوم جوزا، آتش‌بس با حکومت در جریان سه روز عید را اعلام کرد. حکومت را ضمن استقبال از این اعلام طالبان، تصریح کرد که به  رعایت اصول آتش‌بس متعهد است.

طالبان پیش‌تر فهرست پنج هزار زندانی‌شان را با حکومت شریک کرده‌ بودند که از این میان، تاکنون یک هزار زندانی آزاد شده‌اند این گروه اما تاکنون 261 زندانی نیروهای امنیتی را از زندان‌های شان آزاد کرده‌ است.

حکومت روز دوشنبه، بیست‌ودوم ثور اعلام کرد که روند رهایی زندانیان گروه طالبان به دلیل نبود تناسب در آزادسازی زندانیان دو طرف به گونه موقت متوقف شده است.

بر اساس تفاهم حکومت و طالبان، در بدل رهایی یک هزار زندانی طالب، 200 زندانی نیروهای امنیتی از زندان‌های طالبان آزاد می‌شوند.

گفتنی است که در حال حاضر حدود چهار هزار زندانی طالبان در زندان‌های حکومتی به سر می‌برند و طالبان نیز حدود یک هزار عضو نیروهای امنیتی را با خود اسیر گرفته‌اند.

حکومت پیش‌تر اعلام کرده بود که یک هزار و 500 زندانی گروه طالبان را پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی از زندان‌ها آزاد کرده و روند رهایی دو هزار و 500 زندانی دیگر را نیز در جریان این مذاکرات ادامه خواهد.

طالبان اما خواستار رهایی همه زندانیان‌شان پیش از آغاز گفت‌گوهای بین‌الافغانی شده‌اند.

  پربازدید ترین