• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

900 زندانی گروه طالبان امروز از زندان های کشور رها شدند

 900 زندانی گروه طالبان امروز از زندان های کشور رها شدند

حکومت افغانستان در ادامه‌ی آزادی زندانیان گروه طالبان، امروز 900 زندانی دیگر این گروه را از زندان‌های بگرام، پلچرخی و دیگر زندان‌های کشور آزاد کرد.

جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی کشور امروز (سه‌شنبه، 6 جوزا) در یک نشست خبری گفت که این 900 زندانی گروه طالبان براساس فرمان رییس‌جمهوری و به هدف تداوم آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آزاد می‌شوند.

سخن‌گوی شورای امنیت ملی همچنان گفت: «دولت افغانستان براساس خواست مردم وضرورت پروسه صلح، تا اکنون چندین اقدام اساسی را در این راستا انجام داده و همین اکنون نیز آماده است تا هم آتش‌بس دوام پیدا کند، روند رهایی اسیران خوب به پیش برود و هم گفت‌وگوهای مستقیم صلح به‌زودترین فرصت آغاز شود.»

آقای فیصل افزود که گروه طالبان هنوز در رهایی اسیران نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مطابق تقسیم اوقات پیش نرفته‌اند. او از گروه طالبان خواست که بعد از این روند رهایی اسیران نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را مطابق تقسیم اوقاتی که در توافقنامه‌ی‌شان با ایالات متحده امریکا تعهد نموده‌اند، پیش ببرد.

در مقابل، گروه طالبان از این اقدام دولت افغانستان برای رهایی تا دوهزار زندانی این گروه استقبال کرده‌اند. سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در تویتی، رهایی 900 زندانی را «پیشرفت خوب» توصیف کرده و گفته است که آنان نیز «هرچه زودتر تعداد خوبی از زندانیان را رها خواهند کرد».

این در حالی است که روز گذشته (دو شنبه، 5 جوزا) 100 زندانی گروه طالبان از سوی حکومت به هدف حسن نیت و پیشرفت در مذاکرات صلح از زندان پروان آزاد شدند. قبل از آن نیز یک‌هزار زندانی دیگر طالبان در گروه‌های کوچک‌تری از سوی حکومت رها شده بودند.

پیش‎تر روند آزادی زندانیان گروه طالبان از زندان‌های حکومت به دلیل آنچه حکومت عدم پابند بودن گروه طالبان به توافق‌نامه صلح و کاهش خشونت می‎داند، متوقف شده بود. اما ریاست‌جمهوری در واکنش به اعلام آتش‌بس سه روزه در روزهای عید سعید فطر از سوی گروه طالبان، روند آزادی زندانیان این گروه را از سر گرفت.

این اقدام گروه طالبان و دولت افغانستان با استقبال گروه‌های مختلف از جمله چندین کشور و نهاد خارجی مواجه شد. با آزاد شدن این گروه 900 نفری زندانیان طالب از زندان‌های حکومت، شمار کلی زندانیان آزادشده‌ی این گروه به دوهزار تن می‌رسد.

  پربازدید ترین