• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ادعای شکنجه اتباع افغانستانی در مرزهای خراسان رضوی مردود است

ادعای شکنجه اتباع افغانستانی در مرزهای خراسان رضوی مردود است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران گفت: ادعای شکنجه اتباع غیرقانونی افغانستانی در مرزهای خراسان رضوی مردود است.

دکتر مهدی محمودی در خصوص آن‌چه "شایعات و اخبار غیرصحیح منتشر شده در فضای مجازی مدعی شکنجه و غرق تعدادی از اتباع افغانستانی در رودخانه مرزی هریرود توسط نیروهای مرزبانی" ایران گفته است: "بر اساس بررسی‌های کارشناسی انجام شده، ممکن است اتباع مذکور با عبور از نقاط سخت گذر رودخانه قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشته و به علت سطح و سرعت آب تعدادی از آن‌ها غرق شده باشند".
 
وی افزود: "این گونه فضاسازی‌ها توسط معاندان و دشمنان دو ملت ایران و افغانستان مسبوق به سابقه می‌باشد و با هدف ایجاد اختلاف و بدبینی بین دو ملت صورت می‌گیرد".
 
مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران خاطرنشان کرده است: "دولت جمهوری اسلامی ایران همواره ملت افغانستان را برادر خود می‌داند. خدمات چندین ساله ارایه شده در حوزه‌های مختلف به مهاجرین افغانستانی مؤید این موضوع می‌باشد و این شایعات و فضاسازی‌ها خللی در روابط دوستانه دو کشور ایجاد نخواهد کرد".
 
این در حالی است که یک هیأت عالی‌رتبه دیپلوماتیک جمهوری اسلامی ایران به ریاست محسن بهاروند، معین وزارت امورخارجه این کشور، به هدف بررسی حادثه 13 ثور در امتداد سرحد افغانستان و ایران، صبح روز سه‌شنبه(6 جوزا) وارد کابل شد و با محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه کشور دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار، حنیف اتمر در مورد حادثه 13 ثور در سرحد با ایران، مراحل مختلف تحقیقات هیئت افغانستان پیرامون آن و اسناد و مدارک به دست آمده، صحبت نمود و خواهان توجه بیشتر دولت ایران به تحقیقات مشترک گردید.

در ادامه این دیدار، محسن بهاروند نیز با ابراز تاثر عمیق در مورد حادثه 13 ثور، وقوع آن را به شدیدترین الفاظ محکوم نمود و افزود، این عمل به هیچ وجه برای مردم و دولت ایران قابل قبول نبوده و دولت ایران متعهد است تا این حادثه را مشترکا با هیئت افغانستان تا تامین عدالت، بررسی و تعقیب نماید.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز در مورد آن‌چه از حادثه مرزی اخیر روایت شده، تأکید کرده است: "در آن شب مورد نظر، هیچ گزارش رسمی از هیچ نهاد امنیتی و نظامی و مرزبانی ما چنین چیزی را بیان نکرده، آن شب که ادعا می‌شود، شرایط جوی مساعد نبوده و حتی معلوم هم نیست این‌ها چگونه و به چه طریقی جان باخته‌اند".

سید عباس موسوی با بیان این‌که جان باختن هر انسان برای آن‌ها دردناک است، اما بار دیگر تصریح نمود؛ این‌که این واقعه در خاک ایران و توسط عوامل ایران رخ داده باشد را رد کرده، تکذیب نمودیم.

  پربازدید ترین