• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ساخت افزارهای تشخیص ویروس کرونا از سوی یک دانشگاه خصوصی در کشور

 ساخت افزارهای تشخیص ویروس کرونا از سوی یک دانشگاه خصوصی در کشور

همزمان با افزایش رویدادهای مثبت ویروس کرونا در کشور، دانشگاه خصوصی غالب در هرات برای نخستین‌بار افزارهای شناسایی بیماری کوویدنوزده را در همکاری با شماری از دانشمندان خارجی ساخته‌است.
استادان این دانشگاه می‌گویند که این افزارها بربنیاد کارشیوه‌های سازمان جهانی بهداشت ساخته شده‌اند.
‪ ‬
پژوهشگران دانشگاه خصوصی غالب توانسته‌اند که برای نخستین‌بار سه صد نمونه از کیت‌ها یا افزارهای شناسایی بیماری کووید نوزده را در کشور بسازند.

سید حسین موسوی، یکی از استادان این دانشگاه می‌گوید که تجربه ساختن افزارهای شناسایی چندین بیماری ویروسی دیگر را نیز دارد و از ماه‌ها بدینسو برای ساخت این افزارها کار کرده‌است.

آقای موسوی می‌گوید که هر کدام این افزارها می‌توانند در چهار ساعت در حدود 90 نمونه ویروس کرونا را شناسایی کنند: «کیت‌ها بسیار حساسیت بالایی دارد. کیت‌های مالکیولور بخاطر این سینسیویتی، حساسیت و اختصاصیت بسیار بالایی داره و از 95 فیصد به بالا تشخیص می‌دهد.»

در ساختن این افزارها یا کیت‌های شناسایی، شماری از دانشمندان پزشکی امریکا، دنمارک و ایران نیز همکاری کرده‌اند.

این پژوهشگران می‌گویند که با همکاری دولت می‌توانند بخشی از نیازمندی‌های افغانستان را در این زمینه از میان بردارند.

سید حسین موسوی افزود: «دولت از ما حمایت کند. ما ازین هم کیت‌های بالاتر را می‌سازیم و هم با قیمت ارزان‌تر می‌سازیم.»

محمد ناصر رهیاب، رییس دانشگاه غالب در هرات گفت: «در حال حاضر 300 کیت آماده شده‌است، انشاالله که این‌ها ارائه می‌شود و بعد از تائید وزارت صحت‌عامه و مراکز تحقیقاتی دیگر انشاالله که ما به صورت انبوه این‌ها را به بازار تولید می‌کنیم.»

در حال حاضر بیشتر افزارهای شناسایی ویروس کرونا در افغانستان از  چین، ایران و امارت متحده عربی، و چک کمک شده‌اند و در برخی از رویدادها آزمایشگاه‌ها نیز با کمبود کیت‌های شناسایی روبه‌رو شده‌اند.

در همین حال رویدادهای مثبت ویروس کرونا در کشور رو به افزایش استند و شمار مبتلایان به این ویروس به سیزده هزار و شش صد و پنجاه و نه رویداد رسیده‌است.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت‌عامه بیان داشت: «خواهش ما از مردم این است که به توصیه‌های وزارت صحت گوش دهند، به کمک مردم انشاالله می‌توانیم کرونا را شکست بدهیم. اگر کمک مردم نباشد، خدا نخواسته به یک بحران انسانی خواهیم رفت.»

تاکنون کابل و هرات بیشترین شمار قربانیان بیماری کوویدنزده را در کشور دارند 246 تن به علت این بیماری جان باخته‌اند و 623 تن دیگر شفایاب شده‌اند.

  پربازدید ترین