• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ادعای ساخت واکسین کرونا در افغانستان؛ وزارت صحت: سازنده واکسین هیچ سند علمی ندارد

ادعای ساخت واکسین کرونا در افغانستان؛ وزارت صحت: سازنده واکسین هیچ سند علمی ندارد

پس از ادعای ساخت واکسین کرونا و ایجاد هییت بررسی از سوی وزارت صحت این وزارت می گوید دریافته است شخص سازنده واکسین ‹‹حکیم الکوزی» هیچ سند علمی و جواز تهیه و ساخت ادویه یونانی را ندارد.

وزارت صحت عامه گفته است که هییت مشترک وزارت صحت عامه و شورای طبی افغانستان روز گذشته (10جوزا) از کلینیک «سبحان» محل ساخت واکسین توسط حکیم الکوزی در کابل دیدار کرده است.

وزارت صحت افزوده که این هییت مشترک پس از بررسی ها دریافته است که کلینیک «سبحان» بشکل خودسرانه فعالیت دارد و جواز فعالیت رسمی از وزارت صحت عامه ندارد و نیز در این کلینیک هیچ کارمند مسلکی صحی وجود ندارد.

این وزارت با بیان اینکه حکیم الکوزی هیچ سند علمی و جواز تهیه و ساخت ادویه یونانی را ندارد تاکید کرده که ترکیب ادویه مورد نظر نامعلوم و نامشخص است.

وزارت صحت خاطرنشان کرده که هییت مشترک بررسی کننده دریافته که هیچ نوع طرزالعمل صحی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در داخل و خارج کلینیک مراعات نمی شود.

تعلیق فعالیت های کلینیک
وزارت صحت عامه تاکیدکرده که پس از بررسی هییت مشترک توظیف شده از کلینیک که در آن ساخت ادویه ضد کرونا ادعا شده تصمیم گرفته شده که فعالیت های این کلینیک به دلیل تجمع افراد ملوث و مشکوک، و همچنان بمنظور جلوگیری از ازدحام و انتشار ویروس به سایر نقاط، متوقف شده است.

وزارت ضحت اضافه کرده که همچنان از مواد تهیه شده توسط الکوزی نمونه برداری شده تا در لابراتوارهای تشخیصیه و کنترول اداره ملی تنظیم ادویه بررسی شود.

به گفته وزارت صحت نتیجه لابراتواری این ادویه بزودی با مردم شریک ساخته می شود و تا آن زمان تمام فعالیت های کلینیک سبحان متوقف است.

ادعای ساخت واکسین کرونا
حکیم الکوزی روز گذشته ادعا کرده بود که واکسین بیماری کرونا را ساخته است و تاکنون توانسته شمار زیادی از بیماران ویروس کرونا را در کابل و قندهار تداوی کند. پس از این ادعای وی شمار زیادی از مبتلایان به ویروس کرونا برای تداوی به محل کار حکیم الکوزی «کلینیک سبحان» مراجعه کرده بودند.

حکیم الکوزی شخصا که خود را سازنده ادویه ضد کرونا عنوان می کند گفته است که ادویه که او ساخته می تواند بیماران ویروس کرونا را در مدت چندین ساعت تداوی کند.

این ادعا واکنش گسترده موافقان و مخالفان اش در صفحات مجازی را در پی داشته است.

این موضوع جدید در حالی مطرح می شود که شیوع ویروس کرونا در افغانستان افزایش یافته و تا کنون شمار مبتلایان به این ویروس به 14 هزار و 525 نفر رسیده که از این میان 249 تن جانباخته و یک هزار و 303 تن نیز بهبود یافته است.

  پربازدید ترین