• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امام خمینی (ره)؛ احیاگرِ اسلام عاری از افراط و تفریط و تحجر

امام خمینی (ره)؛ احیاگرِ اسلام عاری از افراط و تفریط و تحجر

امام خمینی (ره) نه تنها یک مرجع دینی متعلق به جهان تشیع بلکه یک رهبر جهان‌شمول و احیاگر قرن بود که اسلام معتدل و عاری از افراط و تفریط و تحجر را یک‌بار دیگر در جهان عرضه کرد.

مولوی "عبدالوکیل عیار" استاد دانشگاه در آستانه فرارسیدن سالروز رحلت امام خمینی (ره) طی مصاحبه با آوا با بیان مطلب فوق افزود؛ امام خمینی نه تنها رهبر جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ی سیاسی و در سطح مذهب تشیع، بلکه یک الگوی رهبری تمام‌عیار در سطح جهان اسلام بود.

به باور آقای عیار، امام خمینی (ره) به مرزهای جغرافیایی خودساخته و تحمیلی دشمنان اعتقادی نداشت و نهضتش کاملاً رنگ جهانی داشت و از همین جهت انقلاب او ماندگار و همیشگی خواهد بود.

به گفته او، امام خمینی (ره) به منافع مسلمانان می‌اندیشید و تفکر و ایدئولوژی که داشت عمدتاً حول محور اسلام و اساسات دین می‌چرخید و مرز جغرافیایی را به خاطر نشر دعوتش هرگز به رسمیت نمی‌شناخت و از این جهت تنها الگوی نمونه در تاریخ معاصر مسلمانان است.

عیار اضافه کرد: او نه تنها یک مرجع علمی برای مسلمانان بود، بلکه در صدد پایه‌گذاری نظام اسلامی مطابق با مقتضیات زمان با حفظ اصول و بنیادهای اولی آن نیز بود، نظامی که در داخل با خود و در خارج هم با جامعه جهانی بسازد که در تطبیق آن تا حد زیادی موفق شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه رابطه‌ی امام و انقلاب اسلامی با جهاد مردم افغانستان چگونه بود؛ گفت: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، نظام کمونیستی در افغانستان حاکم شد و این درحالی بود که نظام جمهوری اسلامی از سوی ملت پشتیبانی می‌شد و کمونیست‌ها از طرف ابرقدرت شرق، اما امید امام همواره به ملت مسلمان افغانستان و مجاهدین بود و از حاکمیت نظام کمونیستی رنج می‌برد.

عیار تصریح کرد: وقتی که جهاد مسلحانه علیه نظام کمونیستی در افغانستان آغاز شد، ایران یک پایگاه خوب برای مهاجرین و مجاهدین بود و مطالعه‌ی آثار دانشمندان ایرانی در روحیه دادن جوانان و سمت سوق‌شان به طرف جبهات جنگ علیه کمونیست‌ها و اشغالگران موثر بود و در عرصه سیاسی نیز ایران یک حامی قدرتمند جهانی در سطح ملی و بین‌المللی برای مجاهدین به شمار می‌رفت.

این استاد دانشگاه همچنان بیان داشت که امام خمینی (ره) در زمان خود از خواسته‌های برحق مردم افغانستان چه در ساحه دیپلماسی و چه در عرصه‌های عملی به عنوان یک بازو و مؤید قوی برای مجاهدین افغانستان مطرح بود.

در همین حال "محمد اکبری" از چهره‌های مطرح جهادی افغانستان نیز در مصاحبه با آوا گفت: امام خمینی (ره) به عنوان یک پیشوای اسلامی و سیاسی در صدد اعاده‌ی عزت مسلمین و تشکیل حکومت اسلامی و گسترش اسلام ناب در سطح منطقه و جهان بود.

او امام را دارای دید وسیع و جهان‌شمول خوانده و تاکید کرد؛ در زمانی که افغانستان توسط شوروی سابق اشغال شد، با اینکه ایران خود درگیر جنگ بود، اما امام دست از حمایت مردم افغانستان بر نداشت و همواره خواهان خروج ارتش سرخ از افغانستان بود.

بر اساس گفته‌های این رهبر جهادی، امام خمینی از آغاز رهبری خود دستور داد که دستگاه حکومت با مهاجرین افغانی رفتار نیک داشته باشند و خود صراحتاً گفت؛ در جلسه سیاسی و تصمیم گیری‌ها اگر مهاجرین افغانستان نباشد در آن جلسه اشتراک نخواهد کرد. او بدون ظاهرسازی مردم افغانستان را از خود می‌دانست و این جزو باورهایش بود.

بنابراین به گفته‌ی اکبری موقف امام و انقلاب او برای مجاهدین افغانستان الهام‌بخش و تشویق‌کننده بود و همواره حمایت‌های جمهوری اسلامی تحت رهبری امام در عرصه‌های مختلف با ملت افغانستان تا پیروزی جهاد و بعد از آن ادامه داشت.

این رهبر جهادی هم‌چنان اظهار داشت که سخنان امام در حمایت از مردم افغانستان که از دلِ بی‌کینه و عاری از فریب و نیرنگ بر می‌خواست به مجاهدین افغانستان انرژی می‌داد، پس با این وجود می‌توان گفت که تمام حرکت و رهنمودهای امام در پیروزی جهاد مردم افغانستان تاثیرگذار بود.

لازم به ذکر است که چهاردهم جوزا مصادف است با سالروز رحلت بزرگ‌مردی که با راه‌اندازی انقلاب کم‌نظیری که منجر به سقوط نظام شاهنشاهی شد، نه تنها ایران را نجات داد که تحول عظیمی در کلیت نظم جهانی به لحاظ سیاسی، نظامی، جغرافیایی و فرهنگی ایجاد کرد.

  پربازدید ترین