• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امام خمینی؛ بزرگ ترین احیاگر ارزشـ های اسـلامی در دوران معاصر

امام خمینی؛ بزرگ ترین احیاگر ارزشـ های اسـلامی در دوران معاصر

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در یادداشتی تاکید کرد: از نگاه امام خمینی هدف اصلی نظام سلطه تسلط بر منابع جهان اسلام است و آنان قصد دارند با چپاول مستقیم یا غیر مستقیم دارایی‌های جهان اسلام بر ثروت خود بیافزایند و در این راه از هر گونه جنگ‌افروزی، کشتار جمعی، قتل و غارت دریغ ندارند.

در یادداشت حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) آمده است:
امام خمینی به‌عنوان بزرگ‌ترین احیاگر  ارزشـ‌های اسـلامی  در دوران معاصر با شناختی که از خوی استکباری سلطه‌گران‌ داشت و  بـا الهـام از انـدیشه قرآنی با نظام سلطه جهانی به‌ مبارزه برخاستند و حـاضر نـشدند، ذره‌ای از اصول و اعتقادات خویش عقب‌نشینی کنند‌. این‌ روحیه‌ استکبار‌ستیزی ایشان سبب گردید تـا نـظام اسـلامی ایران قریب به چهار دهه، ثابت و استوار در‌ عرصه‌ بین‌المللی‌ حضوری پایدار و اثربخش داشته باشد ترفندهای گوناگون نظام استکبار جهانی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی یا تضعیف آن ناکام ماند.

در دنیای حاضر اکثر کشورها به دو دسته تقسیم می‌شوند: سلطه‌گر و سلطه‌پذیر.

نظام سلطه‌گر نظامی است که با استفاده از امکانات گسترده نظامی، اقتصادی،  رسانه‌ای و فرهنگی اراده خود را به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر ملل دیگر تحمیل می‌کند. و مانع اجرای سیاستهای ملتها و دولتها به خواست خود می‌شود. و به عبارت دیگر آزادی و استقلال آنها را به طرق مختلف سلب می‌کند.

امام خمینی معتقد بود که جهان اسلام برای غلبه بر این نظام سلطه باید متحد گردد و یکپارچه عمل کند. از نگاه او در عصر حاضر مستکبران عالم بر مستضعفان سیطره یافته‌اند و وظیفه جهان اسلام مقابله با ظالم و دفاع از مظلوم است.

از نگاه امام خمینی هدف اصلی نظام سلطه تسلط بر منابع جهان اسلام است و آنان قصد دارند با چپاول مستقیم یا غیر مستقیم دارایی‌های جهان اسلام بر ثروت خود بیافزایند و در این راه از هر گونه جنگ‌افروزی، کشتار جمعی، قتل و غارت دریغ ندارند. در عین حال استفاده از ابزارهای جنگ نرم برای متقاعد کردن امت اسلامی به نیاز و وابستگی به این نظام و ترویج روحیه ناتوانی در میان امت اسلامی نیز از دیگر شگردهای دشمنان اسلام است. ممانعت از پیشرفت در جهان اسلام و عقب نگهداشتن کشورهای اسلامی در حوزه‌های علمی از جمله اقدامات دیگری است که برای تداوم سلطه پیگیری می‌کنند.

در اندیشه امام خمینی همه ملتهای مسلمان باید بکوشند تا استقلال خود را بدست آورند و از سیطره این دشمن ظالم رهایی یابند و آزادانه نظام اسلامی مورد نظر خود را تأسیس کنند. او خود نظام جمهوری اسلامی را در کشور ایران تأسیس کرد و با این کار نور امیدی در دل مستضعفان عالم درخشید. ملتهای اسلامی مشاهده کردند که دین اسلام قابلیت تأسیس یک نظام الهی را دارد و می‌تواند با ظالمان مقابله رودررو داشته باشد. بیش از 40 سال از عمر این نظام مقدس می‌گذرد و اکنون می‌بینیم که این نظام کارآمدی خود را در عمل برای مقابله با نظام استکبار نشان داده است. علیرغم همه نوع اقدامات خصمانه در طول این دوران همچنان با اقتدار کامل در مسیر پیشرفت و عدالت در حرکت است.

انقلاب امام خمینی نشان داد که دین اسلام دینی راه‌گشا برای بشر در عصر حاضر است. پس از اقبال عمومی به این حرکت نجات بخش دشمنان اسلام تلاش کردند تا این دستاورد عظیم برای بشریت را مخدوش کنند. در همین راستا، تلاش کردند تا با مشوه نشان دادن چهره اسلام در دنیای غرب از اقبال عمومی به این مکتب حیات‌بخش جلوگیری کنند. یکی از اهداف نظام سلطه برای ایجاد و تقویت داعش در سالهای اخیر نمونه‌ای از این نوع اقدامات است.

حمایت از دولتهای همسو در مبارزه با استکبار جهانی از دیگر محورهای کلیدی در اندیشه امام است.

در عین حال باید توجه داشت که تمیز حق از باطل همه وقت کار آسانی نیست. گاهی تشخیص کار خوب از کار خوبتر یا کار بد از کار بدتر در عصر حاضر دشوار می‌گردد. ما نباید به نظامهای ظالمانه در درون جهان اسلام نیز سر تعظیم فرود آوریم. ظلم کار بدی است حتی اگر از یک کشور اسلامی سر بزند. در عین حال نباید از کار بدتر نظام سلطه که همه تلاش خود را برای نابودی جهان اسلام انجام می‌دهد غافل بود. عاقل کسی است که وقتی دوگانه‌ی انتخاب بین بد و بدتر پیش آید کار بد را بر کار بدتر برگزیند.

این پیام اصلی امام خمینی است. عقل اسلامی حکم می‌کند که رحمت و رأفت در بین امت اسلامی جاری باشد. این، شرط معیت با رسول الله صلی الله علیه و آله است. هر کس می‌خواهد همراه رسول خدا باشد باید بین خودش و دیگر اعضای جامعه اسلامی به رحمت و شفقت حکم و رفتار کند.

مُّحَمَّدٞ رَّسُولُ ٱللَّهِۚ وَٱلَّذِینَ مَعَهُۥٓ أَشِدَّآءُ عَلَى ٱلۡکُفَّارِ رُحَمَآءُ بَیۡنَهُمۡ (الفتح: 29)

ظالم را نیز باید به بازگشت از راهش تشویق کرد و اگر دو طائفه مسلمان با هم در جنگ افتادند هر دو را به صلح و راه عدالت بازگرداند ولی اگر ظالم به ظلم خود اصرار کرد باید با آن مقابله کرد.

وَإِن طَآئِفَتَانِ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ ٱقۡتَتَلُواْ فَأَصۡلِحُواْ بَیۡنَهُمَاۖ فَإِنۢ بَغَتۡ إِحۡدَىٰهُمَا عَلَى ٱلۡأُخۡرَىٰ فَقَٰتِلُواْ ٱلَّتِی تَبۡغِی حَتَّىٰ تَفِیٓءَ إِلَىٰٓ أَمۡرِ ٱللَّهِۚ فَإِن فَآءَتۡ فَأَصۡلِحُواْ بَیۡنَهُمَا بِٱلۡعَدۡلِ وَأَقۡسِطُوٓاْۖ إِنَّ ٱللَّهَ یُحِبُّ ٱلۡمُقۡسِطِینَ (الحجرات:9)

با این همه نباید در همین حال از دشمن اصلی که سعی در نابودی هر دو طائفه دارد غفلت کرد. ما باید کمال احتیاط و حذر را در این موارد از دشمن اصلی داشته باشیم و از او غافل نشویم چون اگر او فرصت یابد به هیچ یک از دو برادر مسلمان رحم نخواهد کرد. شرط معیت با رسول الله ص سختگیری با کفار است.

مُّحَمَّدٞ رَّسُولُ ٱللَّهِۚ وَٱلَّذِینَ مَعَهُۥٓ أَشِدَّآءُ عَلَى ٱلۡکُفَّارِ  (الفتح: 29)
خداوند متعال در قران می‌فرماید اگر از فتنه کفار نگران بودید اشکالی ندارد که نماز خود را شکسته بخوانید یعنی در تقابل با کفار انجام تکلیف، کمی نقص یابد اشکال ندارد.

إِذَا ضَرَبۡتُمۡ فِی ٱلۡأَرۡضِ فَلَیۡسَ عَلَیۡکُمۡ جُنَاحٌ أَن تَقۡصُرُواْ مِنَ ٱلصَّلَوٰةِ إِنۡ خِفۡتُمۡ أَن یَفۡتِنَکُمُ ٱلَّذِینَ کَفَرُوٓاْۚ

بعد دلیل آن را چنین بیان می کند که چون کفار دشمنی آشکار  برای شما هستند.

إِنَّ ٱلۡکَٰفِرِینَ کَانُواْ لَکُمۡ عَدُوّٗا مُّبِینٗا 101

بعد امر می‌کند که وقتی نماز می‌خوانید رعایت احتیاط را بکنید چون کفار از غفلت شما بهره می‌برند و شما را غارت خواهند کرد

... وَلۡیَأۡخُذُواْ حِذۡرَهُمۡ وَأَسۡلِحَتَهُمۡۗ وَدَّ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْ لَوۡ تَغۡفُلُونَ عَنۡ أَسۡلِحَتِکُمۡ وَأَمۡتِعَتِکُمۡ فَیَمِیلُونَ عَلَیۡکُم مَّیۡلَةٗ وَٰحِدَةٗۚ ... وَخُذُواْ حِذۡرَکُمۡۗ إِنَّ ٱللَّهَ أَعَدَّ لِلۡکَٰفِرِینَ عَذَابٗا مُّهِینٗا 102

ما گاهی می‌توانیم از تکلیف اولیه قصور کنیم تا به تکلیفی مهمتر یعنی مقابله با کفار بپردازیم. مقابله با کفار در این حالت تکلیفی اصلی است و نماز تمام خواندن تکلیفی فرعی است ما نباید تکلیف اصلی را نادیده بگیریم و به تکلیف فرعی بپردازیم.

این کار در عصر حاضر درسی مهم برای ماست. مقابله با کفار یک تکلیف اصلی است و مقابله با اشکالات داخل خانواده جهان اسلام یک تکلیف فرعی است. این تکلیف فرعی نباید ما را از تکلیف اصلی غافل کند. به امید آن که روزی شاهد وحدت در جهان اسلام باشیم و اتحادیه اسلامی را شکل دهیم.

 و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

  پربازدید ترین